Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zájem o reklamu na fotbalovém šampionátu pokulhává, firmám vadí korupce a Rusko

  15:32
Zájem předních západních značek o propagaci během letošního mistrovství světa ve fotbale je spíše opatrný. Důvodem je reputace Mezinárodní federace fotbalových asociací (FIFA) poškozená korupčními skandály a fakt, že šampionát pořádá Rusko. Uvolněný reklamní prostor zabírají čínské firmy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Kromě tradičních velkých inzerentů jako McDonald’s, Visa nebo Coca-Cola, můžeme na letos na mistrovství vidět i méně známá loga čínských společností. Mezi nimi například emblém konglomerátu Wanda Group, znak výrobce bílé techniky Hisense nebo technologické firmy Vivo.

Letošní fotbalový šampionát podle odhadů navýší globální výdaje na reklamu o 2,4 miliardy dolarů. Třetinu z této částky utratí podle údajů mediální firmy Zenith právě čínské značky. Podle dat společnosti Nielsen, která se zabývá marketingovým výzkumem, mají asijští sponzoří 39procentní zastoupení. Před čtyřmi lety v Brazílii byl podíl asijských sponzorů 20 procent.

O sponzorská místa není zájem

Důvodem vlažného přístupu západních firem jsou obavy o spojování jejich značek s korupcí poznamenanou organizací FIFA a hostitelskou zemí, kterou je letos Ruská federace. FIFA se po propuknutí masivního korupčního skandálu v roce 2015 musela potýkat s odchodem velkých sponzorů. Smlouvu s federací neobnovili Sony, aerolinky Emirates či výrobce motorových olejů Castrol.

Podle studie Nielsenu získala FIFA v letech 2011–2014 před mistrovstvím v Brazílii na sponzorských darech 1,629 miliardy dolarů. Podle odhadů pro období 2015–2018 by mělo dojít k poklesu této sumy na 1,45 miliardy dolarů.

Britský The Independent píše, že z 34 nabízených míst pro sponzory se jich prodalo pouze dvacet, což pro FIFA bude také znamenat stovky milionů dolarů ušlého zisku. Prezident Gianni Infantino přitom sliboval, že během jeho funkčního období příjmy naopak porostou.

Chybí kulturní odkazy na Rusko

Odlišná struktura značek inzerujících na mistrovství reflektuje také trendy v mezinárodní politice. Pro mnohé z nich je problémem spojování s Ruskem, zejména kvůli jeho agresivní zahraniční politice. Západní firmy si tak v reklamních kampaních počínají mimořádně opatrně.

„Nevidíte u nich žádné využívání kulturních odkazů na Rusko,“ řekl CNN Steve Martin, šéf firmy M&C Saatchi Sport and Entertainment, která pracovala na reklamních kampaních Coca-coly pro šampionáty ve fotbale od roku 2006. Ruská federace představuje problém i pro četné dopingové skandály, kvůli nimž museli čistí ruští sportovci na poslední olympiádě startovat pod neutrální vlajkou.

Západní společnosti by mohly podobným způsobem přistupovat i k dalšímu fotbalovému mistrovství, které se bude konat za čtyři roky v Kataru. Šampionát v roce 2026 se pak bude konat v USA, Kanadě a Mexiku, což zřejmě přivede ztracené západní značky zpátky.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Práci z domova podporujeme, nikoho nenutíme sedět v kanceláři, říká personální ředitel PMI

30. dubna 2024

Jako úplně první v Česku získala společnost Philip Morris ČR certifikaci Equal-Salary, která je...

Více vlaků jelo na čas, ale ne všude. Pokuty padaly za chybějící vagony

30. dubna 2024

Premium Tradičně nejnespolehlivější linka v Česku mezi Prahou a Ostravou se vloni opět mírně propadla a...

Pražská burza si sahá na maxima. Táhnou ji banky, riziku nové daně navzdory

30. dubna 2024

Burza cenných papírů Praha minulý týden v úterý uzavřela obchodní den na nejvyšší hodnotě za...

Musk si připsal velký úspěch v Číně, Tesla může naplno rozvíjet samořízení

29. dubna 2024  21:20

Miliardáři Elonu Muskovi se na návštěvě Číny podařilo odstranit překážky v zavádění technologie...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...