Láhev koňaku Remy Martin LOUIS XIII vystavená ve vstupu budovy vedení...

Láhev koňaku Remy Martin LOUIS XIII vystavená ve vstupu budovy vedení společnosti Remy Cointreau v Paříži (21. ledna 2019) | foto: Reuters

Koňak zažívá velký návrat. Rekordním prodejům pomáhají Američané i Číňané

  • 2
Prodej koňaku stoupl téměř o třetinu, hlásí jeho francouzští producenti. Nárůstu pomohli především američtí a čínští konzumenti, kteří dávají přednost luxusním značkám. Po francouzském šampaňském je tamní brandy dalším typem alkoholického nápoje, jemuž koronavirová krize nahrála do karet.

Prodeje brandy vyráběné ve světoznámém francouzském regionu Cognac stouply o 31 procent na nynější hodnotu 3,6 miliardy eur, oznámil v pondělí Národní meziprofesní úřad pro koňak (BNIC). Objemy prodeje výrobců z tohoto regionu stouply o 16 procent s porovnáním s předcovidovým obdobím na 223,2 milionu láhví.

Co je to koňak?

Koňak musí pocházet z okolí města Cognac v západní Francii, musí být vyroben jen z bílých odrůd Ugni Blanc, Folle Blanche nebo Colombard. 

Musí zrát v dubových sudech nejméně dva roky od konce destilační sezony, tj. od 1. dubna následujícího roku po sklizni. 

Při jeho destilaci se používá tradičních měděných destilačních přístrojů kotlíkového typu.

wikipedia.org

„Nárůst prodejů nápoje je důkazem skutečného návratu koňaku, stejně jako nových konzumentských návyků,“ dodala organizace a připomněla, že podobně optimistický výhled by se měl týkat jak příštího období, tak všech míst, kam vyváží.

Zpráva o koňacích přichází jen nedlouho poté, co francouzští výrobci šampaňského oznámili, že rok 2021 byl z hlediska prodeje nápoje rekordní. Slibné obchodní výsledky hlásí i další firmy vyrábějící alkohol.

Během roku 2021 vzrostl prodej koňaku do Spojených států o 11 procent, na nový kontinent se z Francie vyvezlo 115 milionů láhví nápoje. Export na druhý nejdůležitější trh, tedy čínský, loni zaznamenal dokonce 56procentní nárůst, kdy se do asijské země vyvezlo 34 milionů láhví. Evropské trhy hlásí nárůst o osm procent s prodejem 37,1 milionů láhví koňaku.

Již loni v listopadu avizovala společnost Remy Cointreau výjimečné pololetní zisky a za jejich příčinu označila především zvýšený zájem o produkt právě v Číně. Nárůst poptávky v Číně zaznamenala také společnost Pernod Ricard, majitel světoznámé značky koňaku Martell.

Celkově se v regionu Cognac loni vyrobilo 867 312 hektolitrů koňaků, to je v mezích desetiletého průměru, BNIC nyní doufá v další rozvoj tohoto sektoru.