„Kebab by měl ve skutečnosti stát 10 eur (asi 250 korun). Jsem přesvědčen, že naše zdražení se brzy projeví i přímo ve stáncích,“ říká Cihan Karaman, který šéfuje výrobní společnosti Birtat, jednoho z největších evropských výrobců kebabového masa. Informoval o tom rakouský portál Heute.
Majitel firmy si v poslední době stěžuje hlavně na to, že jen suroviny na výrobu kebabových špízů v posledních letech zdražily přibližně o 50 procent. K tomu se přidávají i náklady na doručení, mzdy a někdy až horentní náklady na energie, které stoupají již od ruské invaze na Ukrajinu.
„Jsem přesvědčen, že naše zdražení se brzy projeví i ve stáncích s kebabem,“ dodává Karaman. Podle něj však bude kebab za 10 eur k mání pouze v ojedinělých případech.
Co naši zákazníci?
Mnozí provozovatelé rychlého občerstvení po celém Německu se nyní obávají, že ztratí své zákazníky, pokud na ně přenesou skutečné zvýšení cen od dodavatele. Také prodejci trpí vyššími náklady i cenami energií či nájmů. Kromě masa výrazně zdražil i chléb. Ten v Německu dokonce o neuvěřitelných 13,4 procenta proti roku 2021.
Dali byste za kebab 250 korun?
Kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám zdražuje i zelenina, která ke kebabu neodmyslitelně patří. „Ztratím většinu svých zákazníků, pokud cenu vyšponuji příliš vysoko,“ bojí se prodavač rychlého občerstvení z Dortmundu.
I bez hrozby dalšího zdražení se však příznivci kebabu v posledních letech s výrazným nárůstem cen již potýkají. Německá vláda dokonce nedávno zveřejnila na svém instagramovém účtu post, ve kterém bere na vědomí obavy německých strávníků.
Jak se dělá kebab?
Společnost Birtat již zhruba tři desetiletí zásobuje tisíce provozoven rychlého občerstvení v Německu a mimo jiné také v Polsku, Francii a Španělsku i Česku. Přibližně polovina jeho produkce směřuje do zahraničí.
Maso na kebab je do továrny Birtatu dodáváno při teplotě -17 °C, poté je podrobeno přísným kontrolám. Teprve když projde kontrolou kvality, jde do výroby. Maso se zpracovává a ochucuje při teplotě +2 °C. Poté se odesílá takzvaným lepičům kebabu. Ti pak podle konkrétní objednávky zákazníka sestaví kebabový špíz s příslušnou masovou směsí i požadovanou velikostí.
Špíz na kebab je pak třeba nakrájet do tvaru požadovaného zákazníkem a zabalit do potravinové folie. Poté je připraven k šokovému zmrazení. Po dosažení optimální teploty jádra -20 °C je špíz na kebab připraven k dodání a distribuuje se.
„Každý měsíc dodáme více než 13 milionům koncových zákazníků přes 20 různých druhů kebabu. Již od počátku 90. let 20. století slibujeme kvalitní kebabové maso za férovou cenu,“ píše se na stránkách výrobce. Je otázka, jak dlouho jeho cena ještě bude odolávat, uzavírá portál Heute.