Italský ministr zemědělství Luca Zaia se jen olizoval, když se zakousl do sendviče McItaly.

Italský ministr zemědělství Luca Zaia se jen olizoval, když se zakousl do sendviče McItaly. | foto: Profimedia.cz

Itálie propaguje výrobu hamburgeru McItaly, Česko se k podpoře nechystá

  • 106
Italská vláda to prezentuje jako vlastenecký počin. Spojila se s řetězcem McDonald's a dala vzniknout hamburgeru jménem McItaly. Ten sestává výhradně z italských surovin, navíc v barvách národní vlajky (samozřejmě ne úplně věrně). Česko se k podobnému kroku ale nechystá.

Reklamní slogan zní "McDonald's mluví italsky" a cílem je, alespoň jak říká ministr zemědělství Luca Zaia, bránit italskou národní identitu, propagovat typicky italské chutě a dostat je k mladým .

Hamburger dostal razítko "patronátu" italské vlády. A Zaia říká: Je to i pomoc našim zemědělcům! Výroba sendviče (v němž je hovězí, slanina, sýr asagio, salát, pasta z artyčoků a mouka) podle něj může přinést farmářům až tři a půl milionu eur měsíčně. To není málo v době krize a nízkých výkupních cen.

Italským labužníkům se podpora fast foodu nelíbí

Jenže... Na Zaiovu hlavu se snesla ostrá kritika. Ani ne tak kvůli tomu, že jeho aktivita vypadá, jako by pro McDonald's pracoval, spíš protože údajně zaprodal italskou kulinářskou duši. Itálie, zní horem dolem, to je velkolepé, pomalé a zdravé hodování. Až rituální. Tedy opak fenoménu fast food.

Právě v Itálii vznikla před 24 lety iniciativa Slow Food Movement (Hnutí za pomalé stravování). Založil ji tehdy poměrně neznámý Turíňan Carlo Petrini, a to v reakci na otevření vůbec prvního McDonaldu v zemi (v samém centru Říma, přímo u Španělských schodů).

Cílem hnutí je opozice proti fast foodům a podpora tradičního, domácího, organického a pestrého stravování. A tím pádem i lokálního zemědělství. Dnes má hnutí členy ve 132 zemích světa.

McItaly zabral, Italové spořádali už 100 000 hamburgerů

A byl to právě Carlo Petrini, kdo se teď postavil do čela kritiků McItaly. V komentáři v deníku La Repubblica se rozčilil nad ministrovým ujišťováním, že hamburger "globalizuje identitu italského zemědělství". "Chuť, stejně jako identita, má hodnotu jen za předpokladu, že existují rozdíly," napsal.

Opozičním politikům zase vadí, že hamburger dostal vládní pečeť. Jak k tomu přijdou italské potravinářské společnosti? Vždyť tohle prestižní razítko bývá k vidění spíš v muzeích než na produktech rychlého občerstvení, napsala AP.

Ale jak se zdá, fanoušci McDonald's na spory nehledí. Za dva týdny, kdy je McItaly k mání, se ho prodalo sto tisíc kusů. "To předčilo veškerá naše očekávání," řekl trochu škodolibě Zaia.

Česko McCzech nechystá

Ačkoliv v Itálii se do propagace nového hamburgeru pustila italská vláda, čeští úředníci jsou k podobným krokům skeptičtí.

"Protože jsme v Evropské unii, tak nemůžeme podporovat přímo jen české výrobky," diví se italské iniciativě mluvčí ministerstva zemědělství Petr Vorlíček.

Podle něj může český stát propagovat výhradně jen kvalitu produktů, ale bez omezení vůči zahraničním výrobkům. Další podpora pak může směřovat na rozvoj regionálních specialit. "I původně národní značka kvality Klasa se po vstupu Česka do EU musela změnit. Už není určena výhradně jen českým potravinám, ale soutěžit o ni mohou i zahraniční výrobky," vysvětluje Vorlíček.

Zemědělci by však propagaci české obdoby italského hamburgeru uvítali. "Je to dobrý nápad. Hamburger McCzech, ve kterém by byly obsaženy místní potraviny, by asi těžko byl v národních barvách, ale na propagačním letáku by mohla být znázorněna trikolora," přemýšlí prezident Agrární komory ČR Jan Veleba.

Propagace českého hamburgeru by podle něj pomohla tuzemským zemědělcům. "Jsem ale skeptický k tomu, že se pro tento nápad v Česku podaří podobnou podporu jako v Itálii získat. Politici do toho nepůjdou," dodává Veleba.

Zda by o zařazení nové speciality měl zájem i řetězec McDonald's, redakce zjišťuje. "Všichni, kdo by se k tomu mohli vyjádřit, jsou bohužel na služební cestě a budou se tomu moci věnovat patrně až v pondělí," uvedla pracovnice z personálního oddělení.

Má stát propagovat český hamburger?

celkem hlasů: 16506

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 3. března 2010. Anketa je uzavřena.

NE
NE 14146
ANO
ANO 1670
NEVÍM
NEVÍM 690
,