Hosté si užívají šálku kávy v jedné z mnoha kaváren ve španělské Gironě. Právě...

Hosté si užívají šálku kávy v jedné z mnoha kaváren ve španělské Gironě. Právě proti takovým názvům podniků bojují italští zemědělci. (21. října 2022) | foto: Profimedia.cz

Marketing s mafiánskou tématikou táhne. Je nepřípustný, tvrdí italští zemědělci

  • 2
Největší italské sdružení zemědělců bojuje proti kontroverznímu používání mafiánských výrazů při prodeji různých potravin a nápojů po celém světě. Na trzích mimo Itálii lze totiž koupit nejrůznější zboží od whisky jménem Cosa Nostra až po rajčatovou omáčku s názvem Chilli Mafia. Nechvalně známá zločinecká organizace také inspirovala k názvům mnoha restaurací a barů po celém světě.

Společnosti Coldiretti již nějakou dobu shromažďuje informace o tomto zboží a nyní konečně dala podnět k zahájení vyšetřování výrobců, kteří na trh dodávají zboží s názvy inspirovanými nejslavnější zločineckou organizací na světě. Informaci přinesl list The Guardian.

„Nejvíce šokujícím objevem byla láhev whisky ve tvaru samopalu vyrobená ve Skotsku nazvaná Cosa Nostra Shot. Vyšetřování si nebere na mušku jen takové výrobky, ale chce zrušit i názvy podniků jako například restaurace El Padrino ve Španělsku anebo jídelnu s mafiánskou tématikou Nasi Goreng Mafia v Indonésii.

„Je skandální, že si někdo může něco takového koupit, třebaže jen pro legraci,“ říká Alessandro Apolito, vedoucí pobočky společnosti Coldiretti. „Pro nás je žertování o tak vážných věcech, jako je mafie, nepřijatelné,“ dodává. Podle něj marketing s mafiánskou tématikou nejenže poškozuje image Itálie i její originální produkty, ale je nesmírně urážlivý vůči nevinným Italům, kteří zemřeli nebo trpěli rukama nechvalně známých zločineckých organizací v zemi.

Miliony poctivých

Sdružení Coldiretti uspořádalo v prosinci v Palermu na Sicílii, kde mafiánská organizace Cosa Nostra vznikla, výstavu některých potravin a nápojů shromážděných z celého světa včetně omáčky Chilli Mafia vyráběné ve Velké Británii, koření Mafia Coffee anebo sicilského vína jménem Il Padrino.

„Pokračující spojování Itálie s mafiánskými stereotypy a kriminalitou velmi poškozuje obraz země,“ říká Apolito. Podle něj je ale nejpodstatnější to, že jde o urážku obětí mafie. Stovky nevinných lidí mafie zabila nebo stále trpí její činností. Zejména lidé v Palermu byli silně rozhořčeni nad tímto absurdním marketingem. „Existují miliony Sicilanů, kteří jsou poctiví a respektují zákony, ale i oni jsou oběťmi tohoto zločineckého moru,“ dodává Apolito.

V Coldiretti také zjistili, že mnoho výrobků, které se nacházejí na pultech evropských supermarketů a malých obchodů po celém světě nebo se prodávají na internetu, je prošlých. „Italská vlajka se často také objevuje na výrobku, který má prošlou záruční dobu,“ dodává Apolito. Ty podle něj zabírají místo originálním italským produktům a poškozují image země původu.

Nejvíce restaurací a barů s mafiánskou tématikou (celkem 63) Coldiretti nalezlo ve Španělsku, následuje Ukrajina, Brazílie, Indonésie, Rusko, Indie, Japonsko, Polsko a USA.

Ačkoli v EU existují dohody na ochranu produktů, na které se vztahují pravidla o chráněném označení původu, nejsou dosud žádná opatření, která by zabránila marketingovým aktivitám, jako je volba názvů restaurací anebo jídel s mafiánskou tematikou.

„Používání takových názvů pro marketingové účely je zcela nepřípustné,“ potvrzuje Ettore Prandini, předseda organizace Coldiretti. „Nejenom že naše zemědělsko-potravinářské odvětví poškozují, ale také zlehčují zločiny podsvětí. Musíme co nejdříve dosáhnout dohody na evropské úrovni, abychom zajistili, že k něčemu takovému již v budoucnu nebude docházet,“ uzavírá podle The Guardianu šéf sdružení.