(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Čína bez Tibetu a Tchaj-wanu? Značka Gap žehlí diplomatickou ostudu

  • 27
Americká oděvní firma Gap se dnes omluvila Pekingu za prodej triček, na nichž je zobrazena mapa Číny, která nezahrnuje ostrov Tchaj-wan, jižní Tibet a oblast Jihočínského moře. Čína však zmíněné oblasti považuje za své provincie.

„Když jsme si uvědomili, že jedno z našich triček, které prodáváme na některých zámořských trzích, nezobrazuje správnou mapu Číny, ihned jsme zahájili vnitřní vyšetřování. Rozhodli jsme se, že tento výrobek stáhneme ze všech světových trhů,“ uvedla firma v prohlášení. Dodala, že trička již stáhla z čínských obchodů a zničila.

K likvidaci zboží obchodní řetězec přistoupil krátce poté, co se na čínských sociálních sítích objevily fotografie trička, z nichž je patrné, že mapa nezahrnuje Tchaj-wan. Na mapě rovněž chybí jižní Tibet a oblast Jihočínského moře, napsal čínský státní deník Global Times. Podle něj tato záležitost vyvolala stovky stížností.

„Upřímně se omlouváme za tuto neúmyslnou chybu,“ napsala firma v úterním prohlášení poté, co se už v pondělí za totéž omluvila na svém účtu na sociální síti Weibo, která je čínskou obdobou twitteru. Firma Gap dodala, že respektuje čínskou „svrchovanost a územní celistvost“ a čínské zákony.

Západní firmy jdou na ruku Číně

Tchaj-wan funguje od roku 1949 de facto nezávisle, má vlastní vládu a demokratické zřízení, zatímco v Číně pokračuje režim jedné strany. Tchajwanský ministr zahraničí Joseph Wu dnes novinářům řekl, že čínský tlak na firmy jako Gap s cílem změnit jejich postoj k Tchaj-wanu „nepřispívá pozitivně ke vztahům přes Tchajwanskou úžinu“.

V poslední době sílí kritika, že západní firmy čím dál více vycházejí vstříc čínskému komunistickému režimu v politických otázkách. Německá automobilka Daimler se kupříkladu v únoru opakovaně omluvila Číně za to, že její divize Mercedes-Benz citovala ve svojí reklamě na instagramu tibetského duchovního vůdce dalajlamu. Za „zpochybňování územní celistvosti Číny“ se nedávno musely omlouvat a napravovat informace ve svých systémech také americké aerolinky Delta Air Lines, hotelový řetězec Marriott či španělská oděvní značka Zara.

Aerolinky například umožňovaly v sekci stížnosti a komentáře svým zákazníkům, aby označili za zemi původu právě Tibet. Ten ovšem komunistická Čína považuje za svoji nedělitelnou součást od roku 1950, kdy jej obsadila její armáda. 

Podobného „přešlapu“ se dopustil i hotelový řetězec Marriott. Ten zase zákazníkům rozesílal dotazník, kde v seznamu států figuroval Tibet, Tchaj-wan a Hongkong. Řetězec pak musel dočasně znepřístupnit svoje webové stránky.

,