Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Britské dvoupatráky nikdo nechce. Výrobce se dostal do insolvence

  • 60
Málokdo si dovede představit Londýn bez klasických dvoupatrových autobusů. Jejich hlavní výrobce, severoirský Wrightbus, však v minulém týdnu skončil v insolvenci. Tzv. double-deckery totiž nikdo nechce kupovat. Na vině mohou být i hrozící tvrdý brexit nebo příliš darů na charitu.

Jejich dvoupatrovým autobusům se v londýnském slangu přezdívá Boris buses. Ani sliby pomoci od britského premiéra Borise Johnosona, podle kterého přezdívka vznikla, však firmu Wrightbus ze Severního Irska nezachránily. Minulý týden musela vstoupit do insolvence.

Pro charakteristické londýnské autobusy se totiž společnosti nedaří najít kupce. Poslední nadějí byla pro Wrightbus čínská skupina Weichai, informuje britský list The Guardian. Ta však před dvěma týdny svou objednávku zrušila s tím, že se s výrobcem nedohodla na ceně.

Wrightbus byl jedním z největších zaměstnavatelů v Severním Irsku. Ještě před dvěma týdny měl 1 400 zaměstnanců, teď už zaměstnává jen několik desítek lidí. Továrna firmy se nacházela ve městě Ballymena, necelých 45 kilometrů od Belfastu. 

Firma se navíc musí vyrovnávat s rozsáhlými dluhy. Podle informací televize BBC si již v červnu jen od společnosti Invest NI musela na provoz půjčit zhruba 2,5 milionu liber, v přepočtu přes 72 milionů korun. Tyto finance teď od Wrightbusu Invest NI požaduje nazpět. 

Může za to charita, tvrdí zaměstnanci

Za krach firmy může mít zodpovědnost vedle politické nejistoty ohledně brexitu a klesající poptávky i přílišné množství darů na charitu. Alespoň si to myslí část zaměstnanců Wrightbusu.

Jeho mateřská skupina, Cornestone Group, totiž místnímu kostelu za posledních šest let darovala přes 15 milionů liber, tedy zhruba 433,5 milionu korun. Koncem minulého týdne pak před ním kvůli tomu demonstrovalo několik stovek bývalých zaměstnanců Wrightbusu, informuje BBC.

Myslí si totiž, že firmu přílišné množství darů na charitativní účely oslabilo. To však majitelé popírají. Vinu podle nich nese prostý pokles poptávky po autobusech.

Firmě nepomohla ani politizace nákupu nových autobusů pro Londýn. Debata o něm se totiž stala součástí politického souboje o pozici starosty britského hlavního města, informuje Deutsche Welle. Kvůli tomu, že jsou příliš drahé a poruchové, a že se nedostatečně podobají původním „double-deckerům“ byl ještě jako starosta Londýna kritizován právě Boris Johnson.