Detail jedné z nejkompletnějších nalezených koster dinosaura, konkrétně T-rexe nalezeného v roce 2013 v americké Montaně. | foto: Getty Images

Dinosauři jsou v módě. Jejich kostry zdobí domovy boháčů

Časy, kdy bylo trendy vlastnit malou čivavu či čínské prasátko jsou pryč. Holywoodské celebrity dnes stojí o jiná zvířátka – dinosaury. Tedy jejich kostry, které se stále více objevují v nabídce galerií i aukčních domů. O prehistorické fosilie mají zájem například herci Leonardo DiCaprio, Nicolas Cage či Russell Crowe.

Vykopané dinosauří ostatky získávají významné místo na trhu s uměleckými předměty, píše server Artnet News. „Vlastnit dinosaury se stává trendem. Jen málokdo si uvědomuje, že jde o umělecké dílo, na jehož vzniku se podílejí paleontologové, řemeslníci, designéři a akademičtí pracovníci,“ říká obchodník Luca Cableri, který ve své galerii Theatrum Mundi v italském městě Arezzo dinosauří kostry nabízí.

Prozatím spíše jako kuriozity, po kterých je však stále větší poptávka, začínají fosilie nabízet i aukční domy. Loni v červnu například společnost Aguttes vydražila kostru masožravého allosaura, která měřila 2,6 metrů na výšku a 8,7 na délku, za 2,3 milionů dolarů (v přepočtu přes 51,9 milionů korun). Stejně tak se pozůstatky prehistorických zvířat objevily i v nabídce proslulých aukčních domů Sotheby’s či Christie’s. Druhá jmenovaná společnost minulý rok prodávala například zkamenělé vejce sloních ptáků. Často se na trhu objevují také dinosauří zuby.

T-rex za čtvrte miliardy

Podle odborníka na fosílie Erica Mickelera se kostry stávají poměrně poptávaným předmětem, kterým si lidé zdobí své domovy. Největším a nejvyhledávanějším klenotem je kostra masožravého T-rexe, jehož cena se může pohybovat od 3 do 10 milionů eur (v přepočtu od 76,9 do 256,3 milionů korun). Cena již zmíněného allosaura začíná v průměru na jednom milionu eur.

O něco méně pak zaplatí zájemci za kostry býložravých dinosaurů. Lebka triceratopse se pohybuje v cenovém rozmezí od 150 do 350 tisíc eur, středně velký diplodocus stojí od půl milionu eur. Obecně však platí, že čím vzácnější druh, tím dražší.

Dinoéru výrazně ovlivnily snímky jurské ságy amerického režiséra Stevena Spielberga. „Jurský park v lidech znovu vyvolal fascinaci v dinosaurech, “ vzpomíná James Hyslop, odborník z aukčního domu Christie’s, na rok 1993, kdy první díl dnes již filmové ságy vyšel. Krátce po uvedení druhého snímku Ztracený svět: Jurský park v roce 1997, byla prodána kostra tyrannosaura jménem Sue. Rekordní částka 8,36 milionů dolarů (188,8 milionů korun), kterou zaplatilo americké Field Museum v Chicagu, je dosud nepřekonaná.

V roce 2007 koupil herec Nicolas Cage od galerie v Beverly Hills lebku tarbosaura. Za vzácnost zaplatil 276 tisíc dolarů (v přepočtu 6,2 milionů korun), čímž přeplatil druhého vážného zájemce Leonadra DiCapria. Později však Cage musel lebku vrátit zpět do Mongolska, odkud byla ilegálně dovezená. V roce 2018 koupil DiCaprio od herce Russella Crowa lebku podmořského mosasaura, kterou mu původně o deset let dříve prodal. A zdá, že zájem o kosti gigantů znovu nastartovaly i nové jurské snímky.

Dinosauři patří do muzeí, říkají vědci

Obchod s kostrami kritizují někteří vědci, kteří tvrdí, že by vzácné ostatky neměly mizet v soukromých sbírkách sběratelů. V reakci na oznámení prodeje kostry allosaura minulý rok, publikovala organizace Society of Vertabrate Paleontology sdružující na 2 200 odborníků zprávu, kterou žádala o zrušení aukce. „Vyzýváme vás, abyste přehodnotili prodej tohoto vědecky významného předmětu. Zkameněliny koster jsou důležitou součástí našeho přírodního dědictví a zaslouží si, aby zůstaly na očích veřejnosti,“ napsala organizace.

Prodejci z aukčních síní argumentují slovy, že jde o stejnou vzácnost, jako když horníci narazí na drahokam v dolech. Cena dinosauřích pozůstatků bude podle expertů astronomicky stoupat. „V určité chvíli poptávka převýší nabídku a ceny explodují,“ myslí si Mickeler.