Fialová kráva klikne. Malťan vydělává na analýze chování lidí na webu

  20:05aktualizováno  20:05
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Na světovém finále EY Podnikatel roku reprezentoval Maltu David Darmanin, zakladatel platformy Hotjar, která analyzuje chování lidí na internetu. Majitelům webových stránek tak pomáhá pochopit, jak je lidé využívají. Hotjar dokáže zjistit kam klikají, jak se po stránce pohybují, ale i proč ji opouštějí.

Maltský podnikatel roku | foto: EY podnikatel roku

David Darmanin na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku uspěl až na třetí pokus. „Ty dva nezdary mi ale daly hodně do dalšího podnikání,“ vypráví Malťan.

Před pěti lety založil Hotjar, který analyzuje online chování uživatelů na webových stránkách. Z podnikatelských neúspěchů, které tomu předcházely, si prý vzal dvě hlavní věci. „Podnikatelé často dostávají radu: Když budete dělat, co vás baví, bude to stačit. Tak to ale není. Musíte si položit otázku, zda pro váš nápad existuje trh. Tuhle chybu jsem udělal. Vytvořil jsem skvělou aplikaci pro restaurace, ale nikdo na ni neměl peníze v rozpočtu,“ říká Darmanin.

„A druhá věc je, že se musíte odlišit. Marketér Seth Godin o tom napsal knihu Fialová kráva. Musíte být jako fialová kráva, aby si vás lidé zapamatovali,“ dodává Malťan, jehož software nyní používá téměř půl milionu webových stránek po celém světě. Cílí na středně velké firmy, ale mezi zákazníky jsou i Microsoft, Adobe, Air Canada či Decathlon.

„Šest let jsem pracoval v jedné softwarové společnosti. Hledali jsme správné nástroje, abychom uživatelům zpříjemnili používání webu a vylepšili míru konverze. Dva roky jsem pracoval jako konzultant pro velké světové digitální značky. Ale stále jsme naráželi na to, že bylo potřeba několik nástrojů, byly drahé a komplikované,“ říká.

Trpělivost lidí na internetu klesá

Hotjar měl být jednoduchou a cenově dostupnou alternativou. Pomáhá majitelům webových stránek pochopit, jak je lidé používají, tedy interpretuje čísla, která jim ukazuje například Google Analytics. „Naši klienti dostanou vizuální vhled, jak se po stránkách pohybovali, kam klikali, jak daleko scrollovali. A proč z nich odešli,“ dodává.

Z anonymních dat ze stránek, kde je Hotjar nasazený, plyne několik trendů. Například se rok od roku zkracuje čas, který lidé na jedné stránce stráví. „Lidé jsou stále méně trpěliví. Je složitější je ‚přinutit‘, aby scrollovali dolů a aby přečetli celý obsah. Z toho pro majitele webů plyne, že musejí nahoru umístit něco, co návštěvníky skutečně a rychle zaujme,“ vysvětluje.

„Druhým trendem je, že si lidé web prohlížejí mnohem víc z mobilu. Nemusí jít jen o aplikace, ale také o brouzdání v prohlížeči. Není to asi překvapivý trend, je jen zajímavé, jak rychle to postupuje,“ dodává Darmanin.

Maltský podnikatel vysvětluje, na jaké uživatele by se měli majitelé webů zaměřit. „Na vaše stránky přichází hodně lidí, ať už prodáváte cokoliv. Jenže mnoho z nich si je chce jen prohlédnout, nikdy nic nekoupí – stejně jako v kamenném obchodě,“ říká.

Fotogalerie

„Zuřivé klikání znamená, že je něco špatně“

A řada majitelů e-shopů je prý touto skupinou uživatelů doslova posedlá. „Skončí to tak, že neustále přizpůsobujete stránky podle nich. Jenže ke koupi je stejně nepřimějete. Radíme, že je lepší oslovit jen ty zákazníky, kteří mají opravdu zájem koupit, a ptát se jich, co jim na vašich stránkách vadí,“ dodává Darmanin.

Napříč zeměkoulí pomohl Hotjar také objevit dva zajímavé vzorce chování. „První se nazývá ‚rage click‘. Zjistili jsme, že existuje korelace mezí tím, když někdo zuřivě kliká, a tím, že je na stránkách něco špatně,“ vysvětluje Darmanin. Na málo intuitivní navigaci, chybu na stránce nebo na komplikovaný obsah upozorňuje podle něj i to, že někdo přijde na stránku, za chvíli odejde na jinou a pak se zase vrátí.

Hotjar by se dal považovat za startup. Od ostatních podobných firem se však odlišuje tím, že za ním nestojí žádný investor či fond. „Museli jsme být v zisku hned od začátku, když jsme začali prodávat. A ani teď žádného investora nehledáme,“ říká Darmanin. Základní funkce jsou zdarma, za prémiové platí 23 tisíc zákazníků.

Darmanin přiznává, že nemá byznysový background. Jeho rodiče byli učitelé a on sám původně studoval práva. „Jsem samouk. Začínal jsem s webovým designem, postupně jsem se začal zajímat o marketing a copywriting. Přečetl jsem řadu knih o podnikání,“ říká.

Hotjar má nyní 80 zaměstnanců v devatenácti zemích. Stejně jako Darmanin pracují na dálku. „Chtěl jsem zaměstnat ty nejlepší na světě, ostatně na Maltě snad ani tolik profesionálů není,“ říká Darmanin.

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Do dvou let zaplaví Evropu třikrát tolik modelů elektroaut než doposud

Jaguar i-Pace při nabíjení ve stanici PRE v obchodním domě Ikea.

Počet modelů elektrických aut dostupných spotřebitelům v Evropě by se měl do roku 2021 více než ztrojnásobit na 214 z...

Ekologům navzdory. Kupujte má plastová brčka, papírová nefungují, nabádá Trump

Americký prezident Donald Trump na předvolebním mítinku v Greenvillu (18....

Jako součást své kampaně za znovuzvolení začal americký prezident Donald Trump prodávat sadu plastových brček....

Křetínský chce upevnit vládu nad Le Monde a převzít podíl dalšího akcionáře

Daniel Křetínský na zasedání zastupitelstva města Plzně. (24. 5. 2018)

Francouzský bankéř Matthieu Pigasse a český miliardář Daniel Křetínský exkluzivně jednají o odkoupení podílů španělské...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz