Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Černý den evropských aerolinek. Jedny zkrachovaly, druhé oznámily konec

  • 54
Vysoké ceny ropy a nízké ceny letenek začínají zásadně měnit evropský trh leteckých dopravců. Dlouhodobé ztráty přinutily okamžitě ukončit provoz dánskou nízkonákladovou společnost Cimber Sterling, která létala i do Prahy. Svůj konec ve čtvrtek oznámila i britská BMIBaby, která z Prahy létá do Birminghamu.

Cimber Sterling oznámil konec provozu ve čtvrtek ráno, aniž by cestující dopředu nějak varoval. Firma skončila poté, co její vlastník odmítl pumpovat do aerolinek další peníze. Za společností stojí ukrajinský podnikatel Igor Kolomojsky.

Cimber doplatil na čím dál hustší konkurenci leteckých společností na skandinávském trhu, s devatenácti letadly už nestačil bojovat s většími Norwegian Air Shuttle a SAS. "Představenstvo a celý management pracovali několik měsíců intenzivně na obratu firmy do zisku, ale neuspěli jsme," řekl šéf firmy Jan Palmer v tiskovém prohlášení.

Všechny lety byly ještě během čtvrtka zrušeny. Některé linky už převzali konkurenti. Mezi Prahou a Kodaní létal Cimber Sterling až dvakrát denně. Na lince zůstávají ČSA a Norwegian.

Končí i britská nízkonákladová společnost BMIBaby. S provozem neskončí okamžitě, ale na většině linek až v září. K ukončení činnosti se odhodlali vlastníci, skupina IAG, pod kterou patří British Airways a Iberia. Důvodem je vysoká ztrátovost většiny linek.

Část linek skončí už teď, což zejména ve Velké Británii způsobilo velké rozhořčení kvůli plánům na dovolenou. "Nepočítáme s tím, že budeme provozovat aerolinky ještě po 10. září," uvedla firma na svých stránkách. V září tak skončí linka z Prahy do Birminghamu.

Šéf aerolinek Peter Simpson uvedl, že firma za poslední čtyři rok vygenerovala ztrátu přes sto milionů liber.

Krachy dalších nízkonákladových dopravců hrají do karet především největším hráčům v Evropě: Ryanairu a easyJetu.