Jména čínských automobilek se tak objevují mezi zájemci o jakoukoli prodávanou automobilovou značku.
Wang Ta-cung, šéf čínské automobilky Beijing Auto, která se ucházela také o Opel, pro agenturu Bloomberg uvedl, že v otázce nákupu Saabu chce "jednat rychle".
Nabídku mateřskému koncernu Genral Motors (GM) by firma mohla dát ještě v průběhu dneška, protože právě dnes bude představenstvo zestátněného GM jednat o budoucnosti severské značky.
Snahu ovládnout co nejvíce světových automobilek, i za cenu uhrazení jejich obřích dluhů, vysvětluje šéf čínské automobilky tím, že země potřebuje dohnat své "nedostatky v hlubokých znalostech technologií".
John Zeng, analytik specializující se na automobilový trh pro Bloomberg uvedl, že i kdyby čínská automobilka Saab získala, nemá v současnosti dost kvalifikovaných lidí, kteří by poznatky z oblasti nových technologií mohli přenést do výroby vozů v Číně. "Uspět pro ně bude výzva," uvedl Zeng pro Bloomberg.
Ve hře zůstává i likvidace
Beijing Auto však může přijít zkrátka. Kromě prodeje Saabu existuje i plán na likvidaci značky. Ta se vyznačuje výrobou vozů se silnou imagí a téměř fanatickými příznivci, nedokáže však přitáhnout tolik nových zákazníků, aby vydělávala.
Majitel: ČínaMG Rover Hummer |
Čínská firma v konsorciu s americkou investiční bankou Merbanco jsou v současnosti jediní zájemci ochotní severskou automobilku koupit. Zůstává však otázka, zda jim v tom nezamezí politika.
Že dokáže být hybatelem věcí v soukromém sektoru, se ukázalo při jednáních o převzetí německého Opelu. Beijing Auto se o tuto značku ucházel, jednání však nakonec Němci vedli jen s konsorciem kanadské automobilky Magna a ruské státní banky Sberbank. Číňany z boje diskvalifikovalo především to, že se nebyli schopni dohodnout s General Motors, komu připadnou práva na design vozů a jejich technologie. Jak americký vlastník Opelu, tak evropští politici se obávali kopírování znalostí.
Podobně tomu bylo například s britskou automobilkou MGRover, kterou v roce 2005 koupila od Fordu čínská firma Nanjing Automobile Corporation. Ta sice dostala k vozům veškeré patenty a duševní vlastnictví, ale nezískala jméno.
Název Rover si ponechal Ford, jelikož i nadále vyráběl terénní vozy Land Rover. Číňané tak vyrábějí v Anglii auta pod názvem Roewe. O tři roky později Ford prodal i Land Rover, nikoli však do nejlidnatější země světa, ale do Indie – strojírenskému impériu Tata Motors.
Další tradiční značkou, která může skončit v čínských rukou, je Volvo. O jejím prodeji totiž nyní jedná vlastník Ford s čínskou automobilkou Geely.