Obchod Dior v Pařížské ulici v Praze

Obchod Dior v Pařížské ulici v Praze | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Módní dům Dior se omlouvá Číně. Z čínské mapy vyloučil Tchaj-wan

  • 13
Francouzský módní dům Christian Dior si sype popel na hlavu. Při prezentaci svých butiků na jedné z čínských univerzit jeho zaměstnanec použil mapu, která nepokládá Tchaj-wan za součást Číny. Malý ostrov sice je samosprávnou demokracií, Čína ovšem trvá na tom, aby se s ním zacházelo jako s územím „jedné Číny“.

Dior ve středu prezentoval své sítě butiků na univerzitě Zhejiang Gongshang ve východočínském městě Chang-čou. Při prezentaci byla zobrazena mapa Číny, která nezahrnovala Tchaj-wan. Její obrázky okamžitě zaplavily sociální síť Weibo a ten den se staly nejzobrazovanějším tématem s přibližně 100 miliony zhlédnutí. Napsal o tom britský deník Independent

Zatímco mnozí tchajwanští obyvatelé chtějí, aby byli považováni za samostatný národ, Peking považuje Tchaj-wan za jednu ze svých provincií a v případě vyhlášení nezávislosti mu hrozí ozbrojeným zásahem. Tchaj-wan přesto funguje od roku 1949, kdy skončila občanská válka v Číně, de facto nezávisle, má vlastní vládu a demokratické zřízení, zatímco v Číně pokračuje vláda jedné strany.  

Věčný problém s Tchaj-wanem

Společnost se následně na svém účtu Weibo Číně omluvila. „Dior se všem hluboce omlouvá ze nesprávné prohlášení a zkreslení provedené našim zaměstnancem při prezentaci na kampusu. Dior vždy respektuje a dodržuje zásadu jedné Číny, přísně chrání suverenitu a územní celistvost Číny a ctí pocity čínského lidu,“ napsal módní dům. Zároveň dodal, že již zavedl opatření, která mají zabránit podobným incidentům v budoucnosti. 

Čína je podle americké konzultační firmy McKinsey jedním z největších trhů s luxusním zbožím na světě, Číňané nakupující doma i v zahraničí stojí za téměř třetinou nákupů po celém světě. Pro Dior by tedy rozhodně nebylo příjemné, kdyby si čínské zákazníky rozhněval. Jak uvedla americká televize CNN, nakupující v Asii (s výjimkou Japonska) představovali v roce 2018 téměř třetinu příjmů společnosti. To je nejvíc z jakéhokoli regionu.

Dior není jediná společnost, která se dopustila tohoto faux pas. V loňském roce se omlouvala módní značka Gap, která uvedla na trh tričko s mapou Číny, která nezahrnovala Tchaj-wan. Španělská Zara měla podobný problém kvůli webovým stránkám. V srpnu se pak rakouská klenotnická společnost Swarovski veřejně omluvila Číně za to, že označila Hongkong za zemi.