(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Rasistické a kulturně necitlivé, kritizují lidé novou reklamu Burger Kingu

  • 205
Burger King má za sebou další nepovedenou reklamní kampaň. Reklama s mužem, který se snaží jíst nový burger směšně obřími hůlkami, zesměšňuje podle uživatelů sociálních sítí asijskou kulturu. Řetězec rychlého občerstvení reklamu musí stáhnout.

Reklama novozélandského Burger Kingu na nový „vietnamský“ burger s názvem Vietnamese Sweet Chilli Tendercrisp Burger měla ukázat, jak se lidé ze Západu snaží konzumovat „asijskou“ specialitu. Řetězec ale narazil. Reklamní video, které bylo zveřejněno na Instagramu Burger Kingu na Novém Zélandu, bylo označeno za rasistické a kulturně necitlivé. Napsal o tom britský deník The Guardian.

Záběr z reklamy fastfoodu Burger King na Novém Zélandu, která pobouřila zákazníky.

Reklama, která vůbec nevypadá, že by obsahovala něco vietnamského, vyzývá konzumenty k tomu, aby vzali své chuťové pohárky až do Ho Či Minova města. Video se sice rychle stalo virální, shlédlo jej přes 2,7 milionů uživatelů, ale příliš úspěchu s ním Burger King neměl. Podle uživatelů sociálních sítí se vysmívá hůlkám a asijským gastronomickým zvyklostem.

„Hůlky jsou opravdu k popukání,“ napsala na Twitteru ironicky novozélanďanka korejského původu Maria Mo Careyová, která byla mezi prvními, kdo na reklamu upozornil. „Mám po krk rasismu. Jakéhokoliv druhu. Ať už takového, který si dělá legraci z různých kultur, nebo takového, který střílí a vraždí ty, kteří se pokojně modlí ve svých svatyních. Řekněte ne každému z nich,“ vyzvala Mo Careyová. Měla tím na mysli incident, při kterém minulý měsíc střelec zabil padesát věřících ve dvou mešitách na Novém Zélandu.

Po vlně negativních reakcí byl příspěvek smazán. „Požádali jsme našeho franšízanta na Novém Zélandu, aby reklamu okamžitě odstranil,“ zaznělo v pondělí večer z centrály Burger Kingu. Potravinový řetězec se omluvil a přiznal, že reklama byla necitlivá a neodráží hodnoty značky, pokud jde o rozmanitost a inkluzi. Jiní kritici ale poukázali také na to, že sladká chilli omáčka, která je přísadou zmiňovaného burgeru, se mnohem častěji používá v sousedním Thajsku než ve Vietnamu.

Rasizmus se nevyplácí

Burger King je poslední západní značka, která byla obviněna ze zesměšňování asijských potravinářských zvyklostí. Rozhodně ovšem není první značkou, která byla popotahována za zesměšňování a trivializaci kultury asijských zemí ve svých marketingových materiálech.

V loňském roce byla italská módní značka Dolce & Gabbana obviněna z rasizmu a rasových sterotypů poté, co zveřejnila video na stránkách čínské sociální sítě Weibo. Na reklamním videu byl čínský model, který se snažil jíst pizzu, cannoli a špagety pomocí hůlek. Odpor v Číně byl tak obrovský, že některé čínské online obchody dokonce přestaly produkty této značky prodávat.

Jak připomněl deník South China Morning Post, pořádný přešlap se podařil v roce 2017 i kosmetické značce Dove. Ve své facebookové kampani použila scénu, kde se černá žena stala bílou. Implicitně se přitom dalo vytušit, že za to může právě mýdlo Dove. Akt přeměny sice poté proběhl ještě jednou ze zrzky na brunetku bílé pleti, ale pozdvižení na sociálních sítích už nebylo k zastavení.

Rasistická reklama by mohla být pro Burger King v Asii stejně nebezpečná. Řetězec rychlého občerstvení sice zatím nedokázal prorazit ve Vietnamu, v Asii je ale velmi populární jako největší americký potravinový řetězec v Malajsii a druhý největší v Thajsku a Indonésii. Společnost má navíc v plánu expandovat do tisíce nových poboček v Číně.