Nová šéfka General Motors Mary Barra, v pozadí dosavadní šéf Daniel Akerson.

Nová šéfka General Motors Mary Barra, v pozadí dosavadní šéf Daniel Akerson. | foto: Reuters

Automobilku General Motors poprvé v historii řídí žena

  • 17
Americký automobilový koncern General Motors poprvé v jeho více než stoleté historii vede žena. Jedenapadesátiletá Marry Barra zažila zlatá léta v detroitské automobilce i její pád v roce 2009. Ve firmě pracuje třicet tři let na různých pozicích. Podle odborníků je profesionálkou, která má kvalifikaci a umí jednat s lidmi.

Dosavadní viceprezidentka, zodpovědná za globální rozvoj, distribuci a nákup, nahradí ve funkci Dana Akersona.

Okolí o ní mluví jen dobře: umí prý jednat s lidmi, motivovat zaměstnance a má třicetileté zkušenosti z praxe. Ve svých osmnácti letech začala pracovat jako stážistka v divizi Pontiac, kde pracoval čtyřicet let její otec. Je tedy z jedné z mnoha amerických rodin, které s automobilkou svázaly celý svůj život.

Detroit v době své nějvětší slávy v minulém století vzkvétal díky automobilovému průmyslu a mnoho lidí zde prožilo svůj americký sen. V roce 2009 přišlo vystřízlivění, když výrobce velkých žravých aut zkrachoval.

Barra je s obdobím úpadku do jisté míry spojená, což podle Reuters může nad jejím nástupem do čela automobilového kolosu budit pochybnosti. Lidé ve firmě i odborníci zvenčí však obavy rozptylují.

"Nebyla součástí zavedeného řádu, který firmu zničil," říká například nejmenovaný investiční bankéř z Wall Street, který dění ve firmě desetiletí sleduje. "Je tím nejlepším ze staré General Motors, uvažuje moderně v tom, jak soutěžit v dnešním světě," dodal.

Z výpovědí lidí, kteří Barru hodnotí, to skoro vypadá, že je ideálním člověkem. Otevřená, vyrovnaná, milá, množí se superlativy na její adresu. "Může být pod velkým tlakem, ale nikdy neztrácí svůj klid," hodnotí ji člověk z jejího okolí.

Poklonu ji složil i Steven Rattner, bývalý šéf poradců prezidenta Baracka Obamy, který v roce 2009 připravoval záchranný plán pro krachující automobilku. "Absolutně nepochybuji o tom, že vybrali právě jí, protože byla tou nejlepší osobou," pochválil ji.

Třebaže o ni donedávna nikdo mimo firmu neslyšel, uvnitř firmy, která ve světě zaměstnává přes 200 tisíc lidí, má výbornou pověst. V hodnocení zaměstnanců ve firemních reportech se umísťovala na předních místech. "Byla vždy na vrcholu tohoto seznamu," řekl k situaci v 90. letech minulého století bývalý šéf automobilky Don Hackworth.

Barra pracovala ve firmě na různých pozicích, mimo jiné jako asistentka místopředsedy Harryho Pearce. "Byla to skvělá příležitost získat přehled o tom, jak společnost funguje," řekl Michael Losh, bývalý finanční ředitel GM.

General Motors zkrachovala v roce 2009. Poté firma prošla restrukturalizací a nyní už se opět její akcie drží soukromý sektor.

,