Těžaři více kutají diamanty ze dna moří. Na suchu dojdou, věští analýzy

  15:29aktualizováno  15:29
Kvůli rostoucí poptávce po diamantech, zejména v Číně a Indii, a omezeným suchozemským kapacitám těžaři více hledají na dně moří. Investice do námořní těžby navyšují těžařský gigant De Beers nebo britský Seabed Resources. Podle některých studií hrozí už v roce 2019 nedostatek diamantů.

Loď společnosti De Beers, speciálně upravená na těžbu diamantů. | foto: De Beers

„Diamanty z moře jsou naše budoucnost. Před 10 lety jsme těžili 30 procent z moře a 70 procent na souši. Nyní se to velmi výrazně obrací,“ řekl loni britskému serveru Telegraph Paulus Shituna, který má na starosti prodej diamantů společnosti Namdeb. Tuto firmu s 1 600 zaměstnanci z poloviny vlastní těžařský obr De Beers. Dno moře prohledává v současnosti pět speciálně upravených lodí této firmy.

Těžaři se chystají zvýšit počet lodí, které z mořského dna těží až šedesát tun sedimentu za hodinu a v něm poté stroje na lodi hledají diamanty. Lidská ruka do procesu nezasahuje.Mořské dno je dosud neprobádané, Namdeb přitom označuje tento druh diamantů za nejcennější.

Diamantový sen Botswany je v ohrožení, hladovějícím spásu nepřinesl

Také britská společnost Seabed Resources počítá s investicemi do této těžby, která je náročnější na různá povolení. Chce prohledávat mořské dno u Havajských ostrovů o rozloze dvakrát větší než Wales.

Zájem o podmořskou těžbu zvyšují nejasné vyhlídky těžby v největších diamantových dolech na pevnině. Už několik studií zmínilo, že zdroje na suchu docházejí. Poradenská společnost Frost & Sullivan dříve vydala zprávu o tom, že třicet hlavních diamantových dolů dosáhne konce životnosti do roku 2030.

Poradenské společnosti Bain & Company a GlobalData vydaly koncem loňského roku studie, které se shodují, že ani tři v současné době otevírané diamantové doly v Kanadě a chudém africkém Lesothu neodvrátí po roce 2019 pokles dodávek diamantů na světový trh.

Licenci pro podmořskou těžbu není snadné získat

Světovou poptávku po diamantech zvyšuje zejména sílící střední příjmová vrstva v Číně a Indii. Firmy proto hledají další cesty k těmto drahým kamenům. Není to ale tak jednoduché.

Fotogalerie

„Získat licenci pro podmořskou těžbu je opravdu velmi složité. Rozsah podmořské těžby budou ve velké míře limitovat ekologické aspekty i vyjednávání se státy, které chtějí mít na těžbě podíl,“ říká Alojz Ryšavý, majitel tuzemské sítě klenotnictví ALO diamonds. Ryšavý proto očekává, že ceny diamantů budou v dlouhodobém horizontu stoupat.

Většina diamantů prodávaných v České republice samostatně nebo v investičních špercích pochází ze suchozemských dolů v Rusku, Botswaně a Kanadě. Je však možné, že i nějaké v tuzemsku prodávané diamanty pocházejí z moře. Na kvalitu diamantů nemá vliv, zda drahé kameny ležely v zemi na pevnině nebo na mořském dně.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Stavět větrníky na moři je problém. Rejdaři mají málo obřích lodí

Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu.

Větrné elektrárny se přesunuly na moře a rostou. Nejnovější větrníky už svou velikostí dotahují Eifellovu věž. Problém...

Americké úřady možná budou poskytovat licence na obchodování s Huawei

Ilustrační snímek

Spojené státy ve čtvrtek uvalily restrikce na obchodování s čínskou firmou Huawei. Ministerstvo obchodu by však mohlo...

Aruba, Barbados a Bermudy už nejsou daňovými ráji. Podvolily se tlaku EU

Na Cookových ostrovech rostou palmy místy přímo skrze plážové bungalovy.

Evropská unie vyškrtla karibské státy Arubu, Barbados a Bermudy ze své černé listiny daňových rájů, tedy zemí, které s...

Najdete na iDNES.cz