Efektivita robotických továren Adidasu je velká. Například v bavorském Ansbachu stačilo na výrobu 1,5 tisíce páru bot denně jen 160 zaměstnanců. Robotizace navíc umožnila proces výroby zkrátit až na jeden den. Lidským zaměstnancům v Číně či Vietnamu přitom vyrobit jedny tenisky trvá dva až tři měsíce, píše agentura Bloomberg.
Ani vysoká efektivita však zjevně nestačila snížit náklady natolik, aby se továrny v Ansbachu a americké Atlantě vyplatily. Technologie ze Speedfactories (rychlotováren), jak Adidas své robotické fabriky nazývá, tak značka přesune do Asie.
Pro Adidas to však neznamená úplný odchod z tamních trhů. Dále má podle oficiálních prohlášení v plánu zvažovat například možnosti, díky kterým by mohla část bot vyrábět přímo v prodejnách. „Litujeme, že naše spolupráce v Ansbachu a Atlantě musela skončit,“ doplnila firma.
Obchodní válka rozhodnutí neovlivnila
Společnost Oechesler, která provozovala německou továrnu, není s rozhodnutím firmy příliš spokojená. „Přestože chápeme, proč se Adidas rozhodl Speedfactory v Ansbachu uzavřít, litujeme tohoto rozhodnutí,“ citoval šéfa firmy Claudia Kozlika web TechCrunch.
Adidas robotickou výrobu do Asie přesouvá i přes obavy z pokračující obchodní války mezi USA a Čínou. Firma přitom patřila mezi signatáře otevřeného dopisu, který v květnu upozorňoval Donalda Trumpa na rizika navyšování cel.
Podle autorů dopisu by bylo další navýšení cel na boty katastrofické pro jejich zákazníky, společnosti a pro celou americkou ekonomiku. Později se však šéf Adidasu nechal slyšet, že z Číny do USA putuje jen zlomek výroby značky.
Obchodní válka se navíc nejspíš blíží ke konci. Podle čínských představitelů totiž obě strany dospěly ke kompromisu (více v článku Americko-čínský obchodní mír je na obzoru. Domluvili jsme se, tvrdí Čína).