Získat slevu na železnici není snadné

- České dráhy se snaží přitáhnout cestující různými druhy slev jízdného, mimo jiné i slevou pro skupiny. Žadatelům o takovou slevu však dráha nedaruje nic zadarmo. Tak jednoduchému úkonu, jako je zaplacení poloviny jízdného, totiž předchází úřední martyrium. Cestující musí absolvovat následující kolečko: Vyzvednout si na nádraží složitý dvoustránkový formulář, dvojmo ho vyplnit, odnést na nádraží, o pár dní později si pro něj zase přijít a pokud v něm pokladní neshledá chyby, koupit si jízdenku. Pokud se na vyplněném formuláři pokladní něco nenlíbí, musí žadatel absolvovat kolečko znovu.

"Na žádance je nutno vyplnit všechny předepsané údaje, neboť takto byla sleva koncipována při svém zavedení v roce 1995," obhajuje složitost formuláře Roman Šulc, zodpovědný za vnitrostátní tarify. Ve stejném duchu uvádí i důvod, proč musí cestující odevzdávat dvě kopie: "Jeden díl přikládá pokladník k účetnímu listu Přepravního rejstříku a druhý díl po orazítkování spojí se samotným Přepravním rejstříkem."
Na svůj loňský pokus o koupi jízdenek na Slovensko se skupinovou slevou vzpomíná pražan Ivan Krásný: "Neustále bylo něco špatně. Paní u okénka mi nebyla schopna vytknout všechny chyby ve formuláři najednou, a tak jsem nejdříve přepisoval údaje kvůli tomu, že jsem nerozdělil jízdu na část před hranicemi a část za nimi. Potom mi chybělo číslo vlaku a nakonec jsem neměl uspořádané účastníky zájezdu podle věkových kategorií." Čtvrté přepisování formuláře prý vzdal a všichni cestující zaplatili plnou cenu.
"Můj pokus o koupi levných jízdenek na pražském Hlavním nádraží skončil velmi rychle," vyzkoušel si letos v březnu služby Českých drah Jan Jiroušek. "Paní u okénka mi řekla, že má moc práce a čtyři dny jí na vyřízení žádosti určitě stačit nebudou." Jan Jiroušek se zmohl jen na slabou obranu: "Vždyť žádost mohu odevzdat dokonce až zítra - mám na to přece tři dny." Odpověď zpoza okénka však byla nekompromisní: "Podle železničních předpisů na to mám právo."
Na to říká Roman Šulc z Českých drah: "Odmítnout poskytnutí slevy lze pouze v případě, že ji cestující požaduje méně než tři dny před odjezdem." Služební předpisy prý zavazují pokladníka dokonce k tomu, že může odmítnout vyřídit žádost o slevu pouze v krajním případě.
Na pražském Hlavním nádraží zkusil koupit jízdenky se slevou do lehátkového vlaku minulé léto i Jan Hásek. "Ač je to proti předpisům Českých drah, podařilo se mi vymámit na pokladní lehátka před nákupem jízdenky, ale s formulářem na slevu jízdného jsem poslal kolegu," popisuje anabázi Jan Hásek. "Při třetím přepisování celého formuláře, kdy už po něm pokladní chtěla dokonce seřadit všechny účastníky podle data narození, nevydržely jeho nervy a uraženě odešel." Háskovi přátelé tedy jeli za plnou cenu.
"Když se člověku podaří dobře vyplnit složitý formulář, má většinou vyhráno," přibližuje svoji taktiku jednání s Českými drahami vedoucí dětského turistického oddílu Milan Suchý, který hromadných slev využívá pravidelně během školních prázdnin, tedy třikrát ročně. "Není mi ovšem jasné, proč cestující nemůže vyplnit pouze kdy a kam chce jet a jména spolucestujících." Podle jeho slov stejně pokaždé člověk za okénkem zkontroluje všechny zapsané údaje podle jízdního řádu. Jsou to čísla všech plánovaných vlaků, hlavní stanice, přes které se projíždí, a případné přestupy. Pokud jde o cestu do zahraničí, je třeba všechno vyplnit dvakrát. Na hranice a potom za nimi.
"Rozčiluje mne i zdánlivá maličkost," připomíná Milan Suchý. "Počty osob podle věkových kategorií se píší dvakrát na jednom formuláři. Proč, to mi není jasné ani po několika letech zkušeností."
Trik, jak koupit jednoduše zlevněné jízdenky, radí všem svým známým Ivan Krásný: "Jděte si je koupit do jiného než hlavního nádraží ve městě." Za okénky menších stanic totiž podle jeho mínění sedávají ochotnější pokladní, které s vyplněním formulářů cestujícím pomáhají. "V některých stanicích jsou samostatné pokladny pro odbavování skupin se stanovanou pracovní dobou, v jiných se žádanky přijímají po celou otevírací dobu pokladen," dodává k tomu Roman Šulc.
Za poslední rok se jedna změna k lepšímu udála: formulář se již nemusí vyplňovat dvojmo rukou, ale stačí dodat jeden originál a jednu kopii z kopírky. "Ještě vloni po mě chtěli dva originály," vzpomíná Jan Hásek.
Jako sen znějí cestujícím zvyklým na současnou praxi slova Romana Šulce o budoucnosti: "O slevu pro skupiny do patnácti cestujících nebude třeba žádat vůbec a cestující ji dostanou u pokladny." Navíc se připravuje objednávání jízdních dokladů přes internet a telefon. "Realizace těchto změn byla zatím pozastavena rozhodnutím ředitele Českých drah." uzavírá Roman Šulc.

SROVNÁNÍ CEN ZA DOPRAVU

Vzdálenost

Cena dopravy (osoba/Kč)

-

Vlak

Vlak (sleva 20%)

Vlak (sleva 50%)

Vlak (sleva 60%)

Autobus

Osobní auto

20 km

14

12

7

6

20

9

50 km

32

26

16

13

40

22

100 km

62

50

31

25

72

44

200 km

120

96

60

48

140

88

Poznámka: Skupinovou slevu na vlak, která se týká šesti a více cestujících, mohou získat děti do 15 let (60%), mladí lidé do 26 let (50 %) i dospělí (20 %). Jízdné v autobusech je přibližné, protože každá společnost může mít odlišné tarify. Cena za dopravu autem byla počítána při obsazení auta čtyřmi osobami, ceně benzinu 22 Kč a spotřebě osm litrů benzinu na sto kilometrů.
PRAMEN: ČESKÉ DRÁHY, ČSAD PRAHA FLORENC, TEST DNES

Sleva na železnici