Cenový rozdíl ve prospěch tuzemských středisek je však jen zdánlivý. Pokud se totiž ceny permanentek přepočítají na proježděné kilometry, rázem se ceny lyžování srovnají. Kilometr sjezdu přijde přibližně na dvacet korun, ať už středisko leží v Alpách nebo českých či moravských horách. V Česku na rozdíl od zahraničí však platí, že čím je středisko menší, tím je levnější i jeden kilometr jízdy. Například v Javorníkách na Kohútce nebo ve Studenově v Krkonoších tak cena klesá až na osm korun za kilometr.
Vyplynulo to z testu velkých lyžařských středisek. Zpravodajové MF DNES při něm lyžovali v sedmi tuzemských a dvanácti zahraničních velkých střediscích. Koncem února najezdili přes tisíc kilometrů.
KRKONOŠE SE VYROVNAJÍ MALÝM ALPSKÝM STŘEDISKŮM
Komu stačí ke spokojenosti dvě sjezdovky a jedna lanovka, ten si za stejné peníze může vybrat mezi velkými krkonošskými středisky, jako je například Špindlerův Mlýn, a malými rakouskými areály nedaleko českých hranic, jako je Harmanschlag. Za podobnou cenu permanentky přes čtyři sta korun se dá za den najezdit okolo dvaceti kilometrů. I podmínky na sjezdovkách jsou srovnatelné, protože vedou převážně v pásmu lesa.
Velké fronty a pomalé vleky jsou hlavním důvodem, proč mnozí čeští lyžaři vyrážejí raději do alpského podhůří na menší kopce, než jsou Krkonoše, kde však mají jistotu, že dovolenou nestráví v tlačenicích.
Kdo chce však zažít to, čemu se říká lyžařské safari, musí do vysokých francouzských nebo rakouských Alp. Díky rychlým lanovkám může lyžař za den projet několik údolí a překonat celé horské masivy. Za denní lístek na takové lyžování ovšem zaplatí zájemce více než tisíc korun.
"Není nic neobvyklého, když najezdím šedesát až sedmdesát kilometrů za den," říká Luboš Taraba z Prahy o Savojských Alpách.
V italských Dolomitech jsou často pospojovaná horská střediska okolo jedné hory a takovým atrakcím se říká kolotoče. "Nejslavnější pětačtyřicetikilometrový okruh Sella Ronda se dá zvládnout do dvou hodin odpoledne," vzpomíná na své loňské zážitky česká lyžařka Dagmar Fryčová.
Jak se liší lyžování v Alpách a Dolomitech?
Rakouské Alpy - pro všechny:
Do Rakouska to mají Češi nejblíže. Cesta autem trvá jen pár hodin. Dá se tam tedy jezdit i na jeden den. Rakouské hory mají většinou dost přírodního sněhu, a tak se umělé zasněžování používá jen na vydřená místa na sjezdovkách. Dá se jezdit i mimo vyznačené tratě. Pro snowboardisty je Rakousko zemí zaslíbenou, protože v téměř každém středisku je velký snowboardový park i místa, kde se dá jezdit v neupraveném terénu. Běžecké lyžování se provozuje výhradně v údolích na závodních trasách. Turistika na běžkách je zde exotickou zábavou.
V lepších střediscích se většinou lyžuje nad úrovní lesa a lanovky jezdí obvykle nejvýše do tří tisíc metrů nad mořem. Ubytování je v městečkách pod horami, a tak je nutno k lanovkám přijít pěšky nebo přijet skibusem.
Informační kancelář: Österreich Werbung, Krakovská 7, Praha 1, 02/22211282
Internet: http://austria-tourism.at
Savojské Alpy - hlavně pro dobré lyžaře:
Cesta do Francie autem nebo autobusem trvá dlouhých dvacet hodin. Za to se však návštěvník dostane do lyžařského ráje. Nejsou zde výjimečné lanovky, které ho vytáhnou do čtyřtisícové výšky. Jezdí se po širokých pláních vysoko nad lesem. Umělý sníh téměř nepřichází v úvahu. Užijí si zde milovníci jízdy v prašanu na lyžích i na snowboardu. Ve velkých výškách se ovšem často mění počasí, a tak musí být lyžař připraven na všechno. Běžkaři ve Francii téměř neexistují.
Většinou se bydlí v panelácích s miniaturními místnostmi přímo na sjezdovkách. Opěvovaná výhoda, že před ubytovnou stačí nazout lyže a jet, má však i svůj rub. V údolí i na vrcholech se křižují desítky drátů a lan, panelové aglomerace připomínají města v severních Čechách a lyžař se občas nemůže zbavit dojmu, že se dostal do průmyslové mašinerie.
Informační kancelář: Ski in France, náměstí Hrdinů 16, Praha 4, 02/61218737
Internet: www.skifrance.fr
Dolomity - pro rekreační lyžování:
Italské hory nejsou daleko, protože autem se tam z Čech jede šest až osm hodin. Ve scenerii žlutých a růžových skalních štítů si zde užijí hlavně začátečníci a rekreační lyžaři. Lanovky jezdí do necelých dvou a půl tisíce metrů nad mořem a naprostá většina sjezdovek je lehká. O Itálii se mezi českými lyžaři říká, že jsou zde nejlépe upravované sjezdovky z celé Evropy. Je zde velmi málo snowboardistů. Italské Dolomity však jsou zemí zaslíbenou pro závodní i rekreační běžkaře. Jejich tratě vedou nejen v údolích, ale do sedel mezi skalní velikány. Většina cest je ukrytá v lese.
Díky své poloze jižně od hlavního hřebene Alp mají Dolomity většinou slunečné počasí. Z toho ovšem vyplývá, že se často jezdí na umělém sněhu. Jednotlivá střediska nejsou propojená lanovkami, a tak je potřeba počítat s dopravou pomocí skibusu. Bydlí se totiž v obcích hluboko v horských údolích.
Informační kancelář: Trentino, Trojská 13a, Praha 8, 02/90058244
Internet: www.dolomitisuperski.com
Zkušební lyžaři jezdili tři dny
Kolik kilometrů se dá najezdit na sjezdovkách za jeden den, vyzkoušeli zpravodajové MF DNES během posledních dvou týdnů v únoru, kdy byla ve všech tuzemských i zahraničních střediscích hlavní sezona. Naježděná vzdálenost odpovídala dobrému rekreačnímu lyžaři. Každý ze zkušebních jezdců si šel koupit permanentku na začátku provozní doby vleků. Nejprve sjel všechny sjezdovky ve středisku a potom již jezdil jen podle své chuti. Kromě hodinové přestávky na oběd jezdil až do konce provozu vleků. V Česku byla jednotlivá střediska testována jeden všední a dva víkendové dny. Zahraniční střediska pouze jednou, protože rozdíl mezi volnými a pracovními dny není v Alpách příliš výrazný.
Permanentky zaplatila redakce MF DNES ze svého rozpočtu. Náklady na test tak dosáhly deseti tisíc korun. Spolupracovali na něm zpravodajové MF DNES: Vladimír Bílek, Jan Červenka, Jiří Hrdina, Lukáš Kučera, Petr Orság, Petr Vavrouška, Hana Večerková.
UJETÁ DENNÍ VZDÁLENOST VE VYBRANÝCH STŘEDISCÍCH | |||
Lyžařské středisko |
Ujetá vzdálenost (km) |
Cena jízdenky (Kč/den) |
Cena za kilometr jízdy (Kč) |
Čechy |
|||
ŠPINDLERŮV MLÝN (Krkonoše) |
23 |
450 |
20 |
STUDENOV/ROKYTNICE n.J. (Krkonoše) |
27 |
220 |
8 |
ŠPIČÁK (Jizerské hory) |
19 |
280 |
15 |
NEKLID/BOŽÍ DAR (Krušné hory) |
21 |
190 |
9 |
ZADOV (Šumava) |
14 |
280 |
20 |
Morava |
|||
ČERVENOHORSKÉ SEDLO (Jeseníky) |
15 |
300 |
20 |
KOHÚTKA (Javorníky) |
21 |
160 |
8 |
Itálie |
|||
KRONPLATZ (Dolomity) |
45 |
925 |
21 |
PLOSE (Dolomity) |
70 |
630 |
9 |
GITSCHBERG (Dolomity) |
64 |
490 |
8 |
SELLA RONDA (Dolomity) |
65 |
1000 |
15 |
PAGANELLA (Brenta) |
48 |
925 |
19 |
Rakousko |
|||
HOCHKAR (Alpy) |
25 |
820 |
33 |
KAPRUN/ZELL a.S. (Alpy) |
42 |
1160 |
28 |
HARMANSCHLAG (Předalpí) |
18 |
480 |
27 |
Francie |
|||
VAL D ISERE (Savojské Alpy) |
70 |
1280 |
18 |
LA PLAGNE (Savojské Alpy) |
65 |
1270 |
20 |
TIGNES (Savojské Alpy) |
70 |
1090 |
16 |
LA NORMA (Savojské Alpy) |
45 |
640 |
14 |
PRAMEN: TEST DNES
Fronty na tuzemských vlecích svádějí spíše k povyražení, než k rychlé jízdě |