Test online obchodů s módou: nové triko máte doma druhý den i za tři týdny

  5:00aktualizováno  5:00
Nakupování oblečení nebo obuvi na síti šetří čas, peníze i energii, což se zvlášť o prázdninách hodí. Víte, kde utrácet, abyste se zboží dočkali včas a bez nervů? MF DNES otestovala osmnáct internetových obchodů.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Mám ráda své peníze tam, kde na ně vidím, jak mi visí ve skříni, tvrdila v seriálu Sex ve městě Carrie Bradshaw.

Zatímco Carrie plnila šatník nákupy na Manhattanu, vy můžete peněžence odlehčit, aniž byste opustili byt. Stačí utrácet online – jak to dělá podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) 57 procent dospělých Čechů.

Podrobné výsledky testu 18 e-shopů zde

Je to totiž pohodlnější, rychlejší a výhodnější (viz box Proč se vyplatí nakupovat online), zároveň se však pouštíte do rizika: že vám šaty nepadnou, budou vypadat hůř než na obrázku, že si pořídíte šunt nebo zboží vůbec nedorazí.

MF DNES proto vyzkoušela nákup a vrácení zboží v osmnácti internetových obchodech s oblečením, aby zjistila, nakolik jsou online prodejci spolehliví.

Jako testovací položku jsme zvolili tričko s krátkým rukávem, univerzální kousek, který proslavil James Dean, ale v ženském světě ho na věčné časy etablovala Coco Chanel.

Se zpožděním, ale přece

Na začátek to zásadní: všechna trička, která jsme poslední květnový týden objednali, skutečně pošťáci a kurýři doručili, i když lhůty expedice ze skladu a předání na místo se dost podstatně lišily.

Tak například polský Answear nebo ryze české Bibloo zvládly vyskladnit objednaná trička ještě v den objednávky a na místo určení dodat do druhého dne, kdežto populárnímu Bonprixu, kde podle studie agentury GfK nakupuje v Česku nejvíc zákazníků, to celkem zabralo sedm pracovních dní.

Pořád to však bylo hbité tempo proti mezinárodnímu e-shopu Factcool, který sliboval dodat tričko nejpozději do jedenácti dnů.

Až po dvou týdnech od obchodníka přišel automatický informační mail, že se dodání zdrželo. Balíček nakonec připutoval do Zásilkovny bezmála po měsíci – uvnitř byl obrovský potrhaný pytel a v něm ledabyle složené použité tričko.

„Při nákupu oblečení je velmi důležitá kvalita služeb a komunikace. Je možné, že bude zákazník potřebovat oblečení vyměnit, a pak chce jednat s e-shopem, který komunikuje a vyjde vstříc jeho požadavkům,“ upozorňuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Peníze obratem na účtu

Pokud plánujete objednat na poslední chvíli oblečení na dovolenou, je podle výsledků testu lepší zvolit velké firmy, které mají sofistikovaný způsob expedice a doručí vám objednávku svižně.

Někteří menší prodejci ovšem válcovali své urostlé konkurenty tempem, s nímž dokázali poslat peníze na účet za vrácené zboží. Jen pro srovnání: zatímco jinak velmi rychlý a vstřícný e-shop Zoot slíbil poslat peníze zpět do deseti pracovních dnů, ale lhůtu nedodržel, mnohem menšímu UrbanStoru vrácení peněz trvalo jediný den, společnosti Factcool 48 hodin.

Přesto Jan Vetyška krotí přílišné nadšení pro bezhlavé nakupování na síti. „Pro všechny e-shopy obecně platí, že v takových, s nimiž nemáte osobní zkušenost, byste se například měli vyvarovat placení předem,“ podotýká odborník.

Nemusíte nic vysvětlovat

Pro obezřetnost je důvod. Byť v testu všichni provozovatelé online obchodů obstáli, úplně běžné to není, jak ukazují aktuální výsledky České obchodní inspekce.

Právě naopak. Když totiž v prvním čtvrtletí letošního roku kontrolovali inspektoři 293 e-shopů, našli 246 různých pochybení.

„Obchodníci nejčastěji porušují zákon o ochraně spotřebitele: uchylují se k nekalým praktikám, chybně informují o reklamacích nebo neuvádějí možnost mimosoudního řešení sporů,“ vysvětluje ředitel inspekce Mojmír Bezecný. Proto je dobré mít na paměti, že je občanský zákoník na vaší straně.

Zákon vám kupříkladu dává 14denní lhůtu, v níž můžete odstoupit od smlouvy s e-shopem a pak mu vrátit zboží. Odpočítávání se přitom rozběhne hned druhý den poté, co jste zboží převzali.

Podrobné výsledky testu 18 e-shopů zde

A pozor, své rozhodnutí nemusíte nikomu zdůvodňovat, ačkoliv se některé obchody takového vysvětlení dožadují – prostě pošlete mail či doporučený dopis, že od smlouvy odstupujete. „Vaší povinností je poté vrátit prodávajícímu zboží, a to nejpozději do 14 dnů. Náklady na zaslání nesete vy,“ objasňuje mluvčí obchodní inspekce Jiří Fröhlich, na co je potřeba se připravit.

V testu MF DNES se přitom ukázalo, že některé e-shopy jsou vůči zákazníkům a jejich případným rozmarům tolerantní. Lhůtu na rozmyšlenou jim prodlužují až na 90 (Lidl) či 100 dní (AboutYou), jiné za ně nesou břímě poštovného.

A jak je to s vrácením peněz zpátky na účet? Obchodníkům začne v okamžiku, kdy odstoupíte od smlouvy, odtikávat 14denní limit, aby vám na účet vrátili peníze, a to včetně nákladů na nejlevnější nabízený způsob dopravy.

Prodejce si ovšem může z peněz strhnout nějakou část, pokud jste vrátili zboží poničené. Což ovšem neznamená, že se musíte trápit s tím, abyste ho odevzdali v původním obalu.

Proč se vyplatí nakupovat online?

1. Největší výběr
Internet můžete vnímat jako nekonečné skladiště, kde na pár kliknutí najdete tisíce a tisíce triček, šatů, kabátů nebo tenisek. Stačí zboží dobře filtrovat a řadit.

2. Úspora času...
Zatímco výprava do kamenného obchodu vás obere o desítky minut i hodiny, na síti jsme nakoupili v řádu minut. To oceníte zvlášť před Vánocemi, dovolenou nebo s malými dětmi.

3. ... i peněz
Obchodníci na internetu ušetří za platy zaměstnanců i za nájmy. A vy můžete ušetřit vzájemným porovnáváním nabídek jednotlivých e-shopů.

4. Bohatá fotogalerie
Snímky z mnoha úhlů, na modelkách, lupa, někdy i krátká videa – to všechno vám může maximálně přiblížit oblečení, které se chystáte koupit. Některé e-shopy využívají i sociální sítě, kde zveřejňují své fotky oděvů skutečné zákaznice.

5. Co si myslí ostatní
Zákazníci se v nekonečném prostoru internetu rádi dělí o zkušenosti s výrobky i službami, stačí hledat a pečlivě pročítat.

6. Recenze obchodníka
Prověřit si přitom můžete i samotný e-shop. Například cenový srovnávač Heureka uděluje obchodníkům označení Ověřeno zákazníky.

7. Diskrétní nákup
Jsou druhy oblečení, jejichž nákup možná nechcete tak úplně sdílet s rodinou ani cizími zákazníky, dokonce ani s všudypřítomnou prodavačkou. Na internetu jste sami.

8. Výběr dopravy i platby
V obchodě máte obvykle na výběr placení v hotovosti či kartou, přijet můžete autem nebo MHD. Na síti bývají možnosti větší, bonusem některých obchodů je navíc doručení jakékoliv objednávky zdarma.

9. Zboží až pod nos
Pokud nejste úplně v kondici, staráte se o malé dítě, máte starostí až nad hlavu nebo se nechcete vláčet s taškami, oceníte, že nákup za vás přiveze někdo jiný. A to doslova až k vám do obýváku.

10. Vrácení raz dva
Výhodou nákupu na síti je také možnost vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů. Mnozí obchodníci navíc tuto lhůtu dobrovolně prodlužují, takže pokud vám šaty nesedí nebo vám přijdou škaredé, prostě je vraťte a do dvou týdnů byste měli mít peníze zpět na účtu.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Mladí nechtějí pít to, co jejich rodiče, říká šéf Jägermeisteru

Jiří Štětina, ředitel Mast-Jaegermeister.

Chystané razantní zvýšení spotřební daně z lihu zdraží láhev lihoviny na pultech o deset až patnáct korun, odhaduje...

Další z rubriky

Mladí nechtějí pít to, co jejich rodiče, říká šéf Jägermeisteru

Jiří Štětina, ředitel Mast-Jaegermeister.

Chystané razantní zvýšení spotřební daně z lihu zdraží láhev lihoviny na pultech o deset až patnáct korun, odhaduje...

TEST DNES: Úplné výsledky testu nanuků

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala třiadvacet vzorků nanuků. Do výběru jsme zařadili zmrzliny na dřívku, které jsou uvnitř bílé a mají...

Za vysvědčení nedávejte drahý dárek ani peníze, doporučuje psycholog

Ilustrační foto

Dárek dětem za vysvědčení může mít mnoho různých podob – od věcí po zážitky. Měl by ideálně vyjadřovat podporu rodičů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz