Některým obchodníkům nedělá problémy dávat informace, kterým se jen těžko věří. Ilustrační foto

Některým obchodníkům nedělá problémy dávat informace, kterým se jen těžko věří. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Příklady klamavých obchodních praktik

  • 4
Nejvíce zkušeností s nejrůznějšími praktikami obchodníků má asi Sdružení obrany spotřebitelů. Proto jsme požádali její mluvčí Ivanu Pickovou, aby z dlouhého seznamu nekalých praktik, jenž je součástí novely zákona o ochraně spotřebitele, vybrala ty nejčastější. A přidala k nim příklady z praxe.

Obchodní praktika je považována za klamavou, když podnikatel:

Neoprávněně používá značku jakosti
Příkladem může být neoprávněné používání značky bio u některých potravinových doplňků. Řada výrobců klame spotřebitele právě tím, že bez povolení používají značku bio.

V září 2007 to byly: Bio koenzym Q 10 (výrobce: Bio Commerce), BioDrain (výrobce New Nordic Pharmabrands Ltd), Bio-oBran (výrobce: Daiwa Pharmaceutical Co., Ltd), Biopron (výrobce: Valosun, a. s.), BioXtra (výrobce: Biox healthcare, s. a.) a Biofemin (NP Pharma Sp.z.o.o.).

Nepravdivě tvrdí, že produkt bude dostupný po omezenou dobu
Obchodník informuje kolemjdoucí velkými nápisy na výloze, že prodejna je v likvidaci nebo že končí. Když jdete za dva měsíce znovu kolem, zjistíte, že dotyčná prodejna je stále ještě v likvidaci, a navíc má plný obchod zboží.

Nepravdivě tvrdí, že produkt může vyléčit nemoci, poruchu nebo postižení
Seniory, hlavně na různých předváděcích akcích, ohromují prodejci skvělými léčebnými účinky přístrojů, které podle jejich tvrzení mají léčit všechno od chřipky až po rakovinu.

Pokud však obchodník něco o účincích svého výrobku tvrdí, musí být schopen to také doložit - v tomto případě osvědčením od Státního ústavu pro kontrolu léčiv, který potvrzuje účinnost prostředků zdravotnické techniky.

Poskytuje nesprávné informace o tržních podmínkách
Opět jde velmi často o seniorské předváděcí zájezdy. Účastníci se zde dozvědí, že pouze tady a teď mají možnost nakoupit výrobky za bezkonkurenčně nejnižší ceny, protože se jinak prodávají za nesrovnatelně vyšší ceny. Po návratu lidé zjistí, že je možné totéž zboží pořídit běžně mnohem levněji, než za kolik ho prodávali na zájezdu.

Nabízí výrobky nebo služby prostřednictvím soutěže i ceny, aniž by byly ceny uděleny
Obchodník tvrdí, že pokud zanecháte své kontaktní údaje, můžete vyhrát nějakou zajímavou cenu. Ve skutečnosti nic nezískáte, zato obchodník obohatí svou databázi o další položku. Také se divíte, odkud vzali zasilatelé všemožných nabídek vaši adresu?

Tvrdí, že prodej je povolený, i když tomu tak není
Sdružení obrany spotřebitelů například narazilo na dětský dudlík, který se upevňoval na oděv spínacím špendlíkem. Dovozce tvrdil, že výrobek je bezpečný a má na něj povolení. Jenže už nedodal, že platí ne pro tento konkrétní výrobek, ale podobný, kdy se dudlík připevňoval na oděv dítěte bezpečnou klipsou.