Na vrácení hrnců ze zájezdu je týden
Od začátku tohoto roku již má každý při nákupu od podomního obchodníka či dealera týden na rozmyšlenou, zda zboží vrátí či ne. Zákon tak chrání před vykutálenými prodejci, kteří se snaží využít momentu zákazníkova překvapení, donutit jej koupit předražené zboží a podepsat nevýhodnou smlouvu, od níž nemůže později odstoupit. Mnozí takto v minulosti naletěli vyškoleným dealerům nabízejícím zboží například na jednodenních zájezdech. Takovým lidem nezbylo nic jiného než platit za svou unáhlenost a draze koupené zboží. Jejich argumenty, že neměli možnost smlouvu dostatečně prostudovat, nerozuměli jí nebo že výrobek nemá vlastnosti, které dealer vychvaloval, byly zbytečné. Kdo bude chtít nyní vrátit například masážní křeslo koupené od dealera během jednodenního výletu, měl by co nejrychleji, nejpozději do týdne odstoupit od kupní smlouvy. Oznámení o odstoupení je nutné poslat písemně na adresu prodejce, pouhé zatelefonování dealerovi nestačí. Pokud se rozhoduje o zrušení smlouvy v době, kdy teprve na zboží čeká, má na odeslání dopisu o odstoupení od smlouvy nejvýše jeden měsíc. Jestliže obchodník zapomene na svou novou povinnost a nejpozději při podpisu smlouvy písemně zákazníka neupozorní na právo od smlouvy odstoupit, znamená to další výhodu - lhůta na vrácení zboží se prodlužuje na jeden rok.
Peníze za nechtěné zboží musí vracet i zásilkové firmy
Při objednávání zboží od zásilkových firem, přes internet, telefon či teleshopping platí od 1. ledna dokonce čtrnáctidenní lhůta na rozmyšlení a vrácení zboží. Nakupuje-li někdo takzvaně na dálku, nemá totiž možnost si zboží dostatečně prohlédnout a mnohdy bývá odkázán při komunikaci s prodejcem pouze na jeho e-mailovou adresu či anonymní P.O.Box. Kromě povinnosti dát kupujícímu možnost vybrané zboží poslat zpátky musí proto nyní "dálkoví" obchodníci poskytnout zákazníkovi ještě před nákupem řadu důležitých informací. Například přesný název firmy, adresu, cenu zboží včetně všech poplatků, záruky a možnost reklamace. Nestane-li se tak, prodlouží se lhůta na vrácení zboží ze dvou týdnů na tři měsíce.
Vrátit zboží nelze všude
Možnost vrátit zboží bez udání důvodu neplatí pro nákupy v kamenných obchodech či u stánků. Nová pravidla se nevztahují ani na smlouvy uzavřené před 1. lednem 2001. Nelze je použít ani například při nákupu nemovitostí, potravin nebo běžného spotřebního zboží dodávaného do domácnosti stálými doručovateli.