Úvodní e-mail, který se tváří jako dopis od České spořitelny, láká klienty na falešné stránky podvodníků.

Úvodní e-mail, který se tváří jako dopis od České spořitelny, láká klienty na falešné stránky podvodníků. | foto: Hoax.cz

Česká spořitelna podává trestní oznámení na phishery

  • 50
České spořitelně došla trpělivost s podvodníky, kteří se pokoušejí od jejích klientů vylákat citlivá data. Banka se proto rozhodla podat trestní oznámení na neznámého pachatele. Spořitelna je v posledních měsících terčem útoků tzv. phisherů, kteří jménem banky rozesílají e-maily a snaží se vylákat přihlašovací údaje k účtům.

Jen za poslední týden se objevily takové e-maily nejméně tři. Jeden klienty vyzýval, aby opravili transakci, a lákal z nich PIN.

Další dva se zase tvářily jako seriózní výzkum spokojenosti se službami banky. Za vyplnění dotazníku měli klienti získat buďto 100 dolarů, nebo 2 000 Kč. Více o phishingu na klienty České spořitelny čtěte zde.

Falešných e-mailů, které se šíří internetem, se objevilo v posledních týdnech několik. Zatímco první bylo možné na první pohled rozeznat, poněvadž obsahovaly řadu gramatických chyb i prvky azbuky, poslední verze vypadají mnohem seriózněji. Podle spořitelny se nyní na internetu objevila už asi sedmnáctá verze.

Spořitelna několikrát zdůraznila, že o tak důležitých datech, jako jsou přihlašovací údaje, zásadně nekomunikuje elektronicky. Klienty proto vyzývá, aby v žádném případě na tyto dopisy neodpovídali.

Do sítí phisherů se zatím podle banky nikdo nechytil. 

. Co je phishing

Jak podvodníci loví v internetových sítích

Phishing je podvodný způsob k získání citlivých údajů od klientů internetu. Pochází z anglického slova "fishing", čili rybaření. Vyjadřuje tím, že podvodné e-maily rozesílá někdo náhodně a čeká, koho "uloví" -  stejně jako rybáři, kteří rozhazují své sítě.