Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Železnice ve věčné ztrátě

  23:52
P r a h a - Loňský rok zakončí státní železnice s historickou ztrátou 4,9 miliardy korun při dotaci více než šest a půl miliardy korun. Od roku 1993, kdy se poprvé začalo uvažovat o ozdravení železnice, dokázaly České dráhy nahromadit celkovou ztrátu přes třicet miliard korun. "Ta sama nezmizí, čas od času se prostě železnice oddluží," říká ekonomický náměstek ministra dopravy Jiří Navrátil. Naposledy odpustil stát Českým drahám ztrátu právě v roce 1993, kdy se dělily dráhy na slovenské a české. Třicet miliard korun odpustí drahám stát pravděpodobně v okamžiku transformace, kterou připravují ministerští úředníci na příští rok.

Státní železnice žijí stále ve svém světě uchráněni ekonomické reality. Každoročně ke kumulované ztrátě připočítají dalších několik miliard, dluží po lhůtě splatnosti a spolu s cenami jízdenek zvyšují i platy svým zaměstnancům. Pro normálně fungující firmu něco nemyslitelného.

Zástupci Českých drah se nařčení ze špatného hospodaření brání. "Ve srovnání s okolními zeměmi jsou výdaje státu na železnici velmi nízké," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

"Navíc zatím stát neplatí za službu, kterou si ve veřejném zájmu objednává," hájí se mluvčí drah Šťáhlavský.

Okolní země mají se svými státními železnicemi podobné problémy. Například německé Deutsche Bahn, které loni skončily se ziskem 240 milionů marek, naberou podle spolkového ministra dopravy Reinharda Klimmta do pěti let finanční ztrátu ve výši sedmnácti miliard marek. Tento propad si vyžádá další dodatečné rozpočtové výdaje. Nedávno pomohl stát německé železnici injekcí ve výši čtyři sta milionů marek. Němečtí úředníci spočítali, že ročně přijdou dráhy na 37 miliard marek.

Podobně zasahovala i Francie, kde už stát provozuje pouze velké tratě a regionální buď zavřel, nebo prodal. Francouzské státní dráhy ročně připlácejí na provoz železnice sedmnáct miliard franků.

Podíl dotací na nákladech státních drah v zemích Evropské unie je většinou větší než u Českých drah. Například ve Velké Británii tvoří dotace více než polovinu nákladů, Německo přispívá 41 procenty, Belgie a Holandsko jsou na tom podobně. V Itálii je pak podíl subvencí státu na nákladech tamní železnice největší - dokonce více než osmdesátiprocentní. Českým drahám stát platí z nákladů 35 procent.

"Je to celosvětový problém, v němž zatím ani Evropská unie nemá jasno," říká Navrátil. "Železnice se hůře přizpůsobuje situaci na trhu a je to drahá doprava," upozorňuje. V Česku zatím stát nedává tolik peněz, kolik železničáři požadují, protože státní kasa peníze navíc pro železnici nemá.

"Každoročně se svádí boj o to, kolik peněz se ze státního rozpočtu pro dráhy uvolní," uvádí Navrátil s tím, že se vždy ještě nějaká rezerva najít dá. "Například loni jsme uvolnili na zaplacení dluhů po lhůtě splatnosti 375 milionů korun jako jednorázovou dotaci." Právě dluhy jsou jedním z velkých problémů Český drah. Dluží tři až čtyři miliardy korun opravnám, dodavatelům proudu i paliva. "Dluhy jsou opravdu vysoké, ale když se započítají také všechny pohledávky, dojdeme k nule," tvrdí Navrátil.

Odborníci přes všechny výpočty a srovnání s okolními státy ovšem soudí, že pomoci může jediné: České dráhy reformovat.

"Je to nehospodárný kolos, který má malou produktivitu práce a silné odbory," míní bývalý ministr dopravy Martin Říman. Českým drahám dlouhodobě klesají výkony, přepraví méně zboží i osob, chtějí rušit vlakové spoje, zvyšují své náklady, tržby rostou jen díky růstu cen. V loňském roce zdražily také osobní jízdné o více než deset procent. Dotace ze státní kasy zůstávají přibližně stejné.

Jedinou šancí podle Římana je rozdělit železnici na přepravce a správce kolejí. V jednu chvíli dokonce ministerstvo financí počítalo s tím, že dráhy zařadí do revitalizace, ale to se nelíbilo vedení drah.

Zatím všichni čeští ministři, kteří připravovali v Českých drahách radikální řez, pohořeli. Poslední byl Antonín Peltrám, který chtěl dráhy dělit na dvě samostatné části. Jeho návrh je zapomenut a dnes leží vládě na stole opět koncept, který nechává železnici vlastně v téže podobě. Nový projekt jen převede třicet miliard nasčítaných ztrát na státní zbytkový podnik, tedy znovu dráhy oddluží. "Nejde o žádnou reformu a minimálně ještě dva roky se s železnicí nic dít nebude," tvrdí Říman.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Musk si připsal velký úspěch v Číně, Tesla může naplno rozvíjet samořízení

29. dubna 2024  21:20

Miliardáři Elonu Muskovi se na návštěvě Číny podařilo odstranit překážky v zavádění technologie...

Škrty jsou v Evropě u konce. Strach ze ztráty voličů vede zase k rozhazování

29. dubna 2024

Po několika letech silně uvolněné rozpočtové politiky v Evropě měl rok 2024 znamenat velkou změnu....

Mráz nadělal škody za stovky milionů, odhadují pojišťovny. Výborný jedná o pomoci z EU

29. dubna 2024  16:12,  aktualizováno  19:33

Česko v nejbližších dnech pošle Evropské komisi (EK) žádost o mimořádnou finanční pomoc pro české...

Brexit se projeví naplno, začínají platit přísnější pravidla na dovoz

29. dubna 2024

Dovoz potravin z EU do Velké Británie bude od 30. dubna nejen dražší, ale i komplikovanější....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...