Vodafone

Vodafone - Prodejna Vodafone na londýnské Oxford Street. Objeví se brzy podobné i v České republice? | foto: Vodafone, iDNES.cz

Z úsměvu Oskara zbude jen červená barva

  • 83
Světová mobilní jednička Vodafone definitivně zapíchla vlajku se svým logem na mapě světa do další země. Koupila Oskara. Vodafone se tak po německém T-Mobile stane druhým velkým světovým hráčem, který vstoupí na český trh.

Většinu služeb, které lze najít na západních trzích, Vodafone ve své nabídce dnes má.

Nejznámější z nich je jeho internetový portál Vodafone live! Podobné portály v Česku provozují T-Mobile (t-zones), a Eurotel, který se názvem nechal zřejmě inspirovat u nového konkurenta, má svůj Eurotel live! Oskar má zatím Samoobsluhu.

Nejde o nic jiného, než že na příslušné internetové stránce si každý může vyřídit poštu, stáhnout nové melodie, uvítací tóny, hry a v lepším případě si nastavit služby, které chce využívat.

Vodafone live! už dnes v některých zemích nabízí služby i pro nové sítě třetí generace. Mezi ně patří videohovory, stahování hudby, videa a další výhody nové generace mobilních sítí.

Co se dá čekat od Vodafone
Britský operátor má dvě verze předplacených karet Smartplus a Smartstep, které se liší délkou volání. Zatímco Smartplus má zvýhodněné volání o víkendech, u Smartstep po třetí provolané minutě a po třetí odeslané textovce tyto služby zlevňují.

Pro paušální zákazníky je nabídka podobná té v Česku. Pět měsíčních paušálů je odstupňováno podle počtu volných minut 30, 100, 200, 500 a 1000. Na rozdíl od Oskara však Vodafone nemá stejnou cenu za volání do všech sítí, ale naopak striktně ceny volání odlišuje.

Vodafone na nedávno skončeném veletrhu CeBIT ústy svého šéfa Aruna Sarina avizoval, že plánuje razantní změnu svých tarifních programů. „Zhruba desetina zákazníků nechce žádnou podporu ze strany operátora,“ zmínil v souvislosti se zlevňováním.

Mohlo by jít o podobnou službu, jako je Oskarovo „Po svém“ - sleva na volání, pokud se zákazník vzdá měsíčního papírového vyúčtování a infolinky zdarma.

Oskar vymění úsměv za slzu
Po pěti letech na českém trhu - skoro na den přesně od svého zrodu 1. března 2000 - se začne psát pravděpodobně i konec původně nadějně vyhlížející značky Oskar.

Nový majitel Vodafone má ve zvyku prosadit svou globální značku se slzou v logu, která neznamená jednoduše vodu: jméno Vodafone vzniklo ze slov Voice and Data, tedy hlas a data.

Poté, co například v Holandsku koupil Libertel, přidal do názvu slovo Vodafone. Po čase prostě původní Libertel ze jména vypustil. Přejmenování je otázka pár měsíců.

Například T-Mobile trvala změna z Paegasu na globální jméno necelé tři měsíce. Náklady se počítaly do stovek milionů korun, ale změna podle zástupců českého T-Mobile pomohla. „Především pro firemní klienty znamenala záruku silné a důvěryhodné značky,“ říká Jiří Hájek z T-Mobile.

Přemalování značky T-Mobile podporovala tři měsíce trvající reklamní kampaň, kde nejprve byly staré a nové logo vedle sebe. Po jejím skončení byla stará okřídlená značka Paegas minulostí.

Nejde však jen o přemalování loga, firma musí měnit hlavičkové papíry, vizitky, auta a často i zaměstnance. Od všech současných Oskarových lidí chce nový majitel životopis, aby věděl, s kým má tu čest.