Šéf společnosti Stock Spirits Group Chris Heath.

Šéf společnosti Stock Spirits Group Chris Heath. | foto: Stock

V Česku můžeme prodat víc vodky a rumu, říká šéf likérek Stock

  • 39
Před necelým rokem se Angličan Chris Heath postavil do čela skupiny Stock Spirits Group, která vlastní největší tuzemskou likérku v Plzni. Za tu dobu si v Česku oblíbil fernet s tonikem a rád by firmu viděl ještě silnější než teď. "Potenciál růstu vidíme například v kategorii vodek a rumů," řekl v rozhovoru pro iDNES.cz Heath.

Skupina s americkými majiteli se podle Heathe rozhlíží po možných akvizicích ve střední Evropě. K likérkám v Česku, na Slovensku, v Polsku a USA chce v budoucnu přidat další.

Ve které zemi si vedete nejlépe?
V posledních letech je v rámci naší skupiny nejúspěšnější Polsko. Když jsme v roce 2007 vstupovali do Stocku (skupinu před třemi lety koupili američtí investoři, pozn. red.), měla společnost Stock Polska podíl na trhu nižší než deset procent. V současné době má 37 procent.


Chris Heath (49)

Do pozice generálního ředitele byl jmenován loni na podzim, předtím ve firmě působil jako finanční ředitel.

V nápojovém průmyslu pracuje přes dvacet let. Prošel firmami Allied Breweries, Allied Domecq Spirits and Wine a Gondola Holdings (vlastní například PizzaExpress). Heath je ženatý a má dvě děti.

Jak silnou pozici má v rámci skupiny česká likérka Stock Plzeň – Božkov?
Český byznys je pro nás strategicky velmi důležitý. V okamžiku, kdy vznikla skupina Stock Spirits Group, firma už byla jedničkou na trhu. V té době byla velmi dobře organizována a řízena. Přestože je již teď lídrem na trhu, věříme, že může dále růst. Například letos začneme v Plzni vyrábět čtyři nové produkty. Máme několik značek, prostřednictvím kterých je možné expandovat.

Které značky to jsou?
Ze současného portfolia mají velmi silnou pozici hořké likéry Fernet a Fernet Citrus, ty budou určitě i nadále důležité. Kde vidíme, že bychom mohli dále růst, je určitě kategorie rumů a vodek. Nyní jsme například uvedli na český trh novou vodku Stock Prestigue, kterou vyrábíme v Polsku.

Do které cenové kategorie s ní míříte?
Jejími konkurenty jsou vodky Finlandia nebo Absolut. Před devíti měsíci jsme ji uvedli na trh v Bosně a od té doby se stala nejprodávanější importovanou vodkou na trhu. Očekáváme, že příští rok se stane nejprodávanější vodkou v Polsku a v dalších zemích. Věříme, že i v České republice.

Už nějaký čas zažívá renesanci lidovější pití, jako například Tuzemský nebo "zelená". Co do budoucna zamýšlíte s řadou Božkov?
Tato značka má silnou pozici na trhu a vidíme v ní velký potenciál. My jsme s ní silní v několika kategoriích, ať je to Vodka, Tuzemský nebo Peprmint likér. Víme, že si tato řada našla úspěch u spotřebitelů. Věříme, že s ní můžeme expandovat v různých kategoriích segmentů, kde momentálně nejsme.

V poslední době se u některých lihovin snižuje obsah alkoholu. Proč?
Je to celosvětový trend, hlavně mladí lidé si chtějí pití déle vychutnávat a experimentovat. To vede k tomu, že se v některých kategoriích obsah alkoholu snižuje.

Je to i případ Stocku?
Ano. Například v České republice jsme lehce upravovali chutě na řadě Amundsen. Tento krok byl součástí uvedení nového produktu této řady.


Stock Spirits Group

Skupina Stock Spirits Group vlastní likérky v České republice, Polsku, v Itálii a ve Spojených státech. Zastoupení má na Slovensku, Slovinsku a od loňska také v Bosně a v Chorvatsku.

Hlavním akcionářem skupiny je americká investiční společnost Oaktree Capital Management, která Stock koupila před třemi lety od německého potravinářského koncernu Eckes AG.

Co s trhem lihovin udělala krize?
Ani my jsme vůči krizi nebyli imunní, dopadla na všechny naše trhy. V některých zemích jsme před krizí rostli velmi rychle. Nyní rosteme buď pomaleji, nebo klesáme. Do první skupiny patří například Polsko, kde rosteme dál. V další je Itálie a Česká republika, kde jsme dříve rostli a nyní lehce klesáme. Italský trh začíná v současné době mírně ožívat, český je stále v poklesu, i když ne ve všech segmentech. Očekáváme, že český trh se vrátí k růstu během následujících dvou let.

Jak se spotřebitelé v krizi chovají?
Jde od prémiových značek k těm levnějším. Je to ale krátkodobý trend. Jakmile se lidem začne dařit lépe, chtějí si opět dopřát něco lepšího a exkluzivnějšího.

Plánuje společnost v Evropě nějaké další akvizice?
Ano. Naše dlouhodobá strategie je být číslo jedna na všech významných trzích v rámci střední a jihovýchodní Evropy. Například minulý rok jsme otevřeli nové pobočky v Chorvatsku a Bosně.

V byznysu tvrdého alkoholu se pohybujete přes dvacet let, jak se za tu dobu změnil?
Před dvaceti lety nebylo obecně tolik inovací jako nyní. Když se podíváte na jednotlivé trhy a segmenty, vždy to bylo o jedné dvou výrazných značkách a v podstatě žádné další konkurenci. Dnes je konkurence naopak velmi silná. Dříve také nebyl tak velký výběr příchutí a velikostí balení.

Dalším trendem je, že se dnes pijí více dražší a mezinárodní značky. V zemích, kde působíme, mají ale stále velký podíl domácí produkty. A když se podíváte na cenové rozpětí domácích a zahraničních značek, najdete tam až trojnásobný rozdíl v ceně.