Telecomu přibyl v domácnostech nový sok

  • 26
Českému Telecomu se do jeho výsostných vod telefonizovaných domácností vetřel další rival. Službu volba operátora i pro nejmenší klienty začal po společnosti Tele2 poskytovat také Contactel. Tvrdí, že v závislosti na dosud zvoleném tarifu u Telecomu může klient ušetřit na hovorném až desítky procent nákladů.

Službu nabízí Contactel pod názvem Linka 1055. Její uživatelé musí provolat měsíčně více než 500 korun. Firma uvádí, že na místním volání lze ušetřit až 37 procent, což se projeví zejména po přečíslování, kdy se bude v rámci kraje volat za jednotnou cenu.

Oproti konkurenčním operátorům nabízí Contactel svým zákazníkům další výhodu - jako místní hovor bude účtováno i volání mezi Prahou a Středočeským krajem.

Úřad uvolnil cestu levnějším hovorům
Se zavedením služby čekal Contactel na Český telekomunikační úřad. Regulátor s platností od 3. září snížil maximální ceny, které si operátoři mohou účtovat za minutu propojení, o třetinu. Alternativním operátorům se tak otevřela šance snížit i sazby hovorného pro koncové zákazníky a konkurovat Českému Telecomu i v oblasti domácností.

Propojovací poplatky se platí za telefonické hovory mezi pevnými sítěmi a z mobilní do pevné sítě. Příslušnou částku zaplatí operátor, z jehož sítě zákazník volá, firmě,
u které je připojen volaný.

V místním styku, kde zatím dominoval Český Telecom, klesla sazba z šedesáti na 41 haléřů za minutu, ve slabém provozu z třiceti na 21 haléřů za minutu.

Výrazné je i zlevnění mezi sousedními telekomunikačními obvody, kde cena ve špičce klesla z 80 na 51 haléřů a mimo špičku ze 40 na 26 haléřů. O třetinu na 65 a 33 haléřů klesla cena propojení mezi obvody, které spolu nesousedí.

Rivalové Telecomu srážejí ceny hovorů
Od 1. července, kdy existuje možnost volat i s někým jiným než doposud dominantním Českým Telecomem, se pytel s nabídkami levnějšího volání zrovna neroztrhl.

Po Aliatelu, jenž zavedl službu především pro firemní klienty, přišla na trh jako první firma, která nabízí levnější volání i domácnostem, společnost Tele2.

Švédská telekomunikační dvojka, nabízí po vytočení předvolby 1002 nejen například o více než korunu za minutu levnější meziměstské hovory, ale do své nabídky zařadila i telefonní přístroj. Ten sám vytáčí předvolbu firmy, takže se zákazník nemusí zatěžovat přemýšlením o vytáčeném předčíslí a volí pouze telefonní číslo.

Aliatel, který zavedl službu volby operátora jako první, a je dokonce ještě levnější než Tele2, ovšem účtuje svým zákazníkům minimální provolanou částku pět set korun. "To je výše účtu, od níž se vyplatí využívat službu operátora," vysvětluje Petra Kopecká z Aliatelu. Ten od chvíle, kdy začal nabízet volání přes svou síť, zaznamenal asi třicetiprocentní nárůst zákazníků a volání. "Hlavně jsou našimi zákazníky menší firmy s deseti patnácti zaměstnanci, domácností je minimum," dodává Kopecká.

Tele2 teď přichází s nabídkou bez měsíčních poplatků. "Budeme účtovat jen provolané minuty. Pokud za měsíc člověk žádný hovor přes nás neudělá, nedostane ani fakturu," říká marketingový šéf Tele2 Lukáš Kubín. Podle něho nabídka Tele2 směřuje právě na domácnosti, kterým zatím nikdo z alternativních operátorů nedokázal nabídnout lepší podmínky než Telecom. Tele2 má výhodnější volání na meziměsto, mezinárodní a na mobilní telefon. Výhodnější hovory v místní síti firma nenabízí.

Možnost volby operátora zavedl Český Telecom podle ustanovení telekomunikačního zákona v polovině letošního roku. Zatímco Telecomu zákazníci platí měsíční paušál a hovorné za telefonáty v jeho síti, alternativní operátoři zákazníkům fakturují hovory uskutečněné přes jejich síť, kam se dostanou vytočením čtyřmístné předvolby.

Smlouvu o poskytování volby operátora dosud uzavřeli pouze Aliatel, Tele2 a Contactel. S dalšími operátory Telecom jedná. V říjnu by měla služba začít fungovat u eTelu. Některé firmy nabízejí volbu operátora jen svým zákazníkům a čekaly právě na nové rozhodnutí telekomunikačního úřadu o cenách za propojení.

,
Témata: závislost