Světové automobilky bojují s útlumem

  • 5
Letošní rok přinesl i těm nejsilnějším výrobcům osobních aut v Evropě velké problémy. Potvrzují to právě zveřejňované výsledky za druhé čtvrtletí. Výrazný pokles zisků zaznamenaly německý DaimlerChrysler a francouzský PSA Peugeot. Ztráty ohlásila i největší evropská automobilka Volkswagen.

Problémy však nemá pouze starý kontinent. Velké starosti mají i Ford nebo General Motors v Americe.

Důvody útlumu ve světovém automobilovém průmyslu jsou několikeré. Firmy už zhruba dva roky bojují s globálním ekonomickým zpomalením. A to formou výrazných slev nebo lehce dostupných půjček na nákup nových vozů.

V několika posledních měsících však už tyto "triky" přestaly zabírat a firmám klesají tržby. Navíc slevy se projevují na ještě razantnějším poklesu zisků často až o desítky procent.

Jednotlivé automobilky kromě toho mají další, tentokrát specifické problémy. Německý DaimlerChrysler sráží hlavně ztráty způsobené tvrdou konkurencí jeho americké pobočce Chrysler. PSA Peugeot doplácí na oslabení domácího francouzského trhu a také na příliš "tvrdé" euro.

To je ostatně problémem většiny evropských producentů včetně Volkswagenu. Ten navíc podle odborníků propásl načasování uvedení nových modelů na trh.

Bílou ovcí se na první pohled může zdát v Evropě Renault. Tomuto francouzskému výrobci se podařilo zvýšit čistý zisk na 1,18 miliardy eur oproti necelým 900 milionům ve stejném období loňského roku. Odborníci však poukazují na to, že Renault se ocitl v černých číslech jen díky tomu, že ho "podržela" jeho dceřiná firma, japonský Nissan.

Asijští výrobci, kteří v poslední době staví v Evropě jednu továrnu za druhou, jsou tak mezi ztrátovými automobilkami výjimkou. Obliba jejich aut nejen kvůli příznivým cenám roste.

"Asijci se dobře uvedli v designu a technologii a více se zaměřili na naftové motory," vysvětlil úspěch Japonců a Jihokorejců Volker Lange, šéf sdružení německých dovozců automobilů.