Moravan Aviation spadl do konkurzu na konci letošního března. Jeho dluhy, které nebyl schopen dlouhodobě splácet, přesáhly 40 milionů korun.
"Soud už obdržel od insolvenčního správce soupis majetku firmy v hodnotě zhruba 50 milionů korun. Jde hlavně o budovy a pozemky. Jeho součástí jsou nehmotná práva, kam patří i ochranná známka Moravan Aviation. Kdy se prodej uskuteční, zatím není jasné," uvedla mluvčí brněnského krajského soudu Miroslava Sedláčková.
Irové jsou přesvědčeni, že firmu vytunelovali manažeři
Irské firmě QucomHaps, která Moravan Aviation vlastní, se to vůbec nelíbí. Je přesvědčena, že byl její podnik vytunelovaný. Bývalí manažeři Moravanu Aviation, kteří dnes působí ve Zlin Aircraft, podle ní sjednávali bez jejího vědomí nevýhodné úvěry. A tím dali věřitelům možnost vyjmout z podniku majetek.
"Tyto události nejsou typické pro moderní a progresivní obchodní praktiky komerčních podniků a obchodních profesionálů v České republice,“ uvedl ve svém vyjádření Seamus Glynn z oddělení komunikace společnosti QucomHaps.
Jestli půjde do arbitráže proti státu za to, že neohlídal její investice, zatím neřekla. Vedení Zlin Aircraft všechna nařčení odmítá a dává od Moravanu Aviation ruce pryč.
Vlastník značky MoravanTyto události nejsou typické pro moderní a progresivní obchodní praktiky komerčních podniků a obchodních profesionálů v České republice. |
Policie převod majetku mezi firmami řeší jako podezření z trestného činu porušování povinnosti při správě cizího majetku. Trestních oznámení je ale v této kauze víc. Jak od Moravanu Aviation proti Zlin Aircraft, tak naopak. "Nikdo zatím obviněný nebyl," uvedla mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.
Moravan Aviation dluží peníze 41 věřitelům. Mezi nimi jsou například společnost Barum Continental, Celní úřad ve Zlíně, Česká národní zdravotní pojišťovna, Český metrologický institut, Znojemské strojírny i Zlin Aircraft. "Okresní správě sociálního zabezpečení ve Zlíně dluží za neuhrazené pojistné v roce 2009 přes čtyři miliony korun. Dlužník uznal, že není schopen zaplatit všechny své závazky," uvedla mluvčí krajského soudu Sedláčková.
Irští majitelé se ale pokoušeli Moravan Aviation zachránit. Letos v lednu sdělili, že jednají s investorem, který chce dát do podniku desítky milionů korun. I proto žádali v insolvenčním řízení o možnost firmu reorganizovat. Neuspěli však. Pád je tak zřejmě už nevyhnutelný.
MoravanMoravan v roce 1934 založila firma Baťa. Od té doby opustilo její výrobní linky 5 600 letounů typu ZLIN. Především sportovních, zemědělských, akrobatických a cvičných. Putovaly do více než 60 zemí světa. Mimo jiné do Jižní i Severní Ameriky, Thajska, Alžírska, Peru či Indie. Do problémů se firma dostala v 90. letech, kdy se rozdělila na více společností. Podnik Moravan Aeroplanes, který pokračoval ve výrobě letadel, koupila v roce 2006 za 50 milionů korun právě irská firma QucomHaps a přejmenovala ho na Moravan Aviation. Mateřská společnost Moravan je v konkurzu od roku 2002 a její majetek se stále rozprodává v dražbách. Dodnes funguje pouze MoravanSafety Belts, který se však zabývá především výrobou bezpečnostních pásů do automobilů. |