Škoda chce do svého areálu nalákat investory

  • 3
Škodovácký areál čeká jako jeden z prvních podobných podnikových prostor v tuzemsku zásadní krok - otevře se dalším zájemcům o podnikání. V Plzni by tak měla vzniknout nová průmyslová zóna. Zpřístupnit areál plzeňské Škody je v zájmu firmy i místní radnice.

"Budeme postupovat společně," potvrdil ředitel pro rozvoj Škody Holding Michal Korecký.

Na oživení areálu bude třeba sehnat peníze. Finance si vyžádají třeba demolice nepotřebných budov a zařízení, hodně spolkne oprava silniční sítě a infrastruktury vůbec.

A pak je nutné přilákat investory, kteří by nevyužité části škodováckých pozemků oživili novou výrobou. Právě o náklady by se mělo podělit právě město a firma.

Potřeba ale bude také získat prostředky zvenčí, náklady na otevření areálu totiž podle odhadů dosáhnou nejméně několika set milionů korun.

Přispět by mohly třeba fondy Evropské unie - aby však bylo možné o peníze žádat, je třeba zpracovat projekt využití areálu. To se týká i dotací státních.

Projekt, který zpracuje některá externí firma, by mohl být hotov do konce letošního roku. "Pak budeme moci stanovit postup prací a bude jasněji i o nákladech," sdělil náměstek primátora Miroslav Kalous.

Borská pole jsou už plná
Centrální areál plzeňských strojíren zaujímá plochu sto osmdesát hektarů. Za pár let možná pozemky a budovy na nich navážou svým významem na nedalekou průmyslovou zónu Borská pole.

Jedna z nejúspěšnějších podobných lokalit v tuzemsku - kde vzniklo už na pět tisíc pracovních míst - je však plná. A otevřený areál Škodovky s novými firmami by se tak mohl stát územím, kde přímo ve městě najdou práci další lidé.

Těch by mohlo být podle odhadů i více než 2500.

"Rád bych jako nově příchozí firmy viděl i takové podniky, které by nabídly co nejvíce kvalifikovaných míst, a ne třeba jen jednoduché montážní práce," upozornil ředitel plzeňského Úřadu práce Zdeněk Novotný.

Bude se bourat
Dnešní areál Škody obehnaný zdmi - i ty by za čas měly být z velké části minulostí - slouží jako území pro výrobu. Zdaleka ne všechny haly jsou však využívány.

"V některých lokalitách je zástavba šedesát procent, jinde až devadesát procent. Počítáme s tím, že zastavěnost území se dramaticky sníží," řekl Michal Korecký.

Podle něj by ve Škodě mohly vzniknout vedle provozů nových firem i plochy zeleně, tak aby se areál více začlenil do města. "To jsou ale zatím jen úvahy," doplnil Korecký.

Prostor je i areálu kasáren
Škodovácký areál není jediným místem, kde by mohla v Plzni vzniknout nová zóna určená k podnikání. Město chce například využít kasárna v Zátiší pro velmi kvalitní investory z oblasti výzkumných a vývojových center.

Opuštěný areál o rozloze 7,5 hektaru v sousedství industriálního parku Borská pole nyní přechází do majetku města.