Pátek 24. ledna 2020, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. ledna 2020 Milena

Téměř 23 tisíc z každého auta. Škoda loni vydělala nejvíce v historii

  10:00aktualizováno  10:13
Automobilka Škoda Auto má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. Její čistý zisk loni dosáhl 25,2 miliardy korun. Firma svou ziskovostí předstihla v koncernu Volkswagen například už i Audi. Větší zisk má jen Porsche. Na každém vozu měla firma zisk 22 800 korun.

Největší tuzemská firma, která přímo zaměstnává téměř třicet tisíc lidí, ve středu zveřejnila výsledky hospodaření za loňský rok. Vyplývá z nich zlepšení hospodaření o více než třetinu. Tržby firmy rostly rychleji (348 miliard korun, +9.8 %) než prodeje aut (1,126 milionu aut, tedy + 6,7 %).

To ukazuje, že firmě se daří prodávat čím dál dražší vozy. Na každém autě měla loni firma zisk 22 800 korun, jde ale i o započítání zisků z prodeje například náhradních dílů. Už minulý týden se pak objevila zpráva, že rekordní výsledky firmy se promítnou i na výplatních páskách zaměstnanců - každý dostane prémii 45 tisíc korun (psali jsme zde).

„Náš ziskový růst spočívá hlavně na čtyřech pilířích: na vyšším počtu prodaných vozů, vysoké vytíženosti našich závodů, lepším modelovém mixu a na optimalizovaných produktových nákladech,“ řekl člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast financí Klaus-Dieter Schürmann.

Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti Škoda Auto. (22.3.2017)

Bernhard Maier na tiskové konferenci k výsledkům Škody Auto za rok 2016

„Výsledky obchodního roku 2016 překonaly naše očekávání. Třetí rekordní rok v řadě dokládá úspěšnost naší strategie trvalého růstu,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. S růstem počítá firma i letos, prodeje značky za první dva měsíce dál vzrostly.

Podle zveřejněné výroční zprávy v českých korunách loni zisk automobilky ale klesl o více než pět miliard v porovnání s rokem 2015. Škoda Auto tehdy ale měla mimořádný výnos přes 13 miliard korun z prodeje své dceřiné firmy Škoda Auto Deutschland do skupiny Volkswagen. Proto teď tvrdí, že zisk ve skutečnosti vzrostl.

Firma také potvrdila, že na dubnovém autosalonu v Šanghaji představí první elektromobil.

„Soustředíme se také na elektrifikaci našich vozů. V roce 2020 na trh uvedeme první model značky Škoda s čistě bateriovým pohonem. První ukázku, jak by mohla vypadat elektrická budoucnost značky Škoda, představíme na autosalonu v Šanghaji,“ řekl Maier.

Podle něj automobil zůstane i nadále jádrem nabídky Škody Auto. „V budoucnu jej ale doplníme o služby, díky nimž bude život v každodenním provozu jednodušší, efektivnější, pohodlnější a bezpečnější. Škoda se tak změní z tradičního výrobce automobilů v poskytovatele mobility v širším smyslu,“ dodal Maier.

Roste prodej vozů v Číně a Rusku, pokles zaznamenala Indie

Pro Škodu Auto se jako čím dál lepší nápad jeví vstup na čínský trh. Čína je dlouhodobě jedničkou v prodejích automobilky, loni tu odbyt škodovek vzrostl o 12,6 procenta. S 317 tisíci prodanými vozy je tak téměř každá třetí vyrobená škodovka právě z čínského trhu.

Naopak se nedaří automobilce v Indii, kde loni prodeje klesly o 17,7 % na na 13 tisíc aut. Automobilka ale stále Indii věří, ve spolupráci s automobilkou Tata chce vyvíjet nový levný vůz pro indický trh.

Po velkých poklesech loni nepatrně stouply prodeje v Rusku, kde firma zvýšila o více než 13 procent svůj tržní podíl.

Nejúspěšnější je Octavia, skokanem roku je Superb

Nejmenší v prodejích zůstává nejmenší auto - Citigo vyráběné v Bratislavě loni dosáhlo na 40 tisíc prodaných vozů.

Jediným modelem, který v loňských prodejních číslech poklesl, je model Yeti, kterého firma vyrobila 95 500, o čtyři procenta méně než předloni. Podle automobilky jde o očekávaný pokles kvůli chystanému následníkovi tohoto modelu.

Nejúspěšnějším zůstává Octavia, jejíž prodeje loni stagnovaly na 436 tisících vozech. Skokanem roku je Superb, kterému loni stouply prodeje na 138 900, meziročně o více než tři čtvrtiny. Díky nové verzi superbu se jeho prodeje poprvé dostaly přes stotisícovou hranici.

Automobilka loni investovala 428 milionů eur, především do svého závodu v Kvasinách a nového modelu Kodiaq. Produkce kvasinského závodu do konce letošního roku stoupne na 295 tisíc vyrobených aut, loni tu vzniklo 2 600 nových pracovních míst.

V Mladé Boleslavi firma koupila novou lisovací linku za 2,3 miliardy korun, v dubnu firma dokončí rozšíření motorového centra, které má posílit vývoj automobilky.

Škoda dosáhla loni rentabilitu tržeb 8,7 %, to je v rámci skupiny Volkswagen druhý nejvyšší výsledek hned po Porsche. Audi mělo loni marži 8,2 %.

Rentabilita tržeb je jedna z nejvyšších mezi automobilkami na světě. Za poslední čtyři roky se zisk firmy více než zdvojnásobil. Na dani z příjmu firma loni do státního rozpočtu odvedla 6 miliard korun.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Tajemník Svazu dovozců automobilů a člen Rady vlády České republiky pro...

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu...

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Škoda Citigoe iV

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím...

Autofotka týdne: Britský Morris se vrací s dodávkou. Je drahá a elektrická

Morris JE

Závod o nejatraktivnější dodávku začíná. Trochu překvapivě na poli elektromobilů. Zatímco...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

První úkol nového šéfa Daimleru. Nasadit Mercedesu dietu a probrat nabídku

Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na...

VIDEO Ola Källenius, od letošního léta nový šéf společnosti Daimler, čelí velkým výzvám. Aby se z...

Pražská městská policie chce do vozového parku elektromobily

Ilustrační snímek

Městská policie příští rok koupí čtyři elektromobily za 7,2 milionu. Jejich vyšší cenu má vyvážit...

  • Nejčtenější

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přiletěl vrtulníkem a vyhrál miliony. Na muže se v kasinu usmálo štěstí

Český podnikatel ruského původu, majitel kasina a hráč Leon Tsoukernik vyhrál v rakouském Seefeldu u automatu 1,37...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Spoření na penzi je byznys, který stále láká. O klienty se porve Partners

Skupina Partners podnikatele Petra Borkovce spustí penzijní společnost. A uvažuje i o bance. Už dnes si Češi mohou...

Cider od Kofoly. Po Ondrášovce a Korunní koupila i F. H. Prager

Nápojářská skupina Kofola kupuje českého výrobce ciderů, firmu F. H. Prager. Cenu transakce se ani jedna ze stran...

Tesla dodala první auta vyrobená v Číně, chce konkurovat místním značkám

Automobilka Tesla v neděli svým zákazníkům dodala prvních patnáct automobilů vyrobených v Číně. Pro značku to je...

Manažerovi PPF se zelení. Jeho firma se stala evropskou chmelovou jedničkou

Zemědělská skupina Agro-Chmel manažera PPF Ladislava Chvátala získala loni stoprocentní podíl ve společnosti PP servis,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz