Nejvíc se bude propouštět ve Francii a v Německu.

Nejvíc se bude propouštět ve Francii a v Německu. | foto: Reuters

Rekonstrukci Airbusu odnese 10 000 propuštěných

  • 10
Snaha o finanční ozdravění evropského výrobce letadel Airbus bude znamenat smutnou zprávu pro deset tisíc zaměstnanců firmy. Právě tolik pracovních míst se společnost chystá zrušit. Airbus také zcela nebo zčásti odprodá šest svých továren.

Informace o propouštění potvrdila francouzská odborová centrála CGT po setkání s šéfem Airbusu Louisem Galloisem. Deset tisíc rušených míst zahrnuje pět tisíc přímo v Airbusu a dalších pět tisíc lidí, které Airbus najímal od jiných firem.

Restrukturalizační plán je reakcí na potíže způsobené zpožděním dodávek superjumba A380 další problémy.

Odbory ve dvou zemích nejvíce postižených propouštěním - tedy v Německu a ve Francii - už pohrozily stávkou. První protesty se už odehrály ve francouzských továrnách Meaulte a St. Nazaire.

Podle francouzských odborářů se Airbus chystá úplně odprodat tři závody - dva v Německu (ve Varelu a Laupheimu) a jeden ve francouzském St. Nazaire.

Pro továrny v anglickém Filtonu, německém Nordenhamu a francouzském Meaulte bude Airbus hledat investory, kteří by převzali jejich část.

Zdroje z oboru očekávají, že zhruba 8000 rušených míst připadne na Francii a Německo, asi 1500 na Velkou Británii a kolem 500 na Španělsko.

K prodeji některých továren chce Airbus přistoupit kvůli snížení nákladů. Dvouleté zpoždění v dodávkách A380 totiž způsobilo v příjmech mateřské firmy EADS výpadek ve výši pěti miliard eur.

Potřeby reforem ještě zvýraznil i pomalý postup ve vývoji dalšího typu letounu A350.

Co provázelo vývoj největšího civilního letadla?
Co provázelo vývoj největšího civilního letadla?
rok 1991Airbus jedná s dopravci o požadavcích na obří letoun pro přepravu osob
7. 6. 1994 představení projektu A3XX - největšího civilního dopravního letounu pro přepravu osob na světě
prosinec 2000EADS a BAE Systems rozhodly o spuštění projektu A380
16.12. 2004EADS přiznává, že vývoj A380 se prodraží o 1,45 miliard eur a bude stát 12 miliard
19.1. 2005A380 slavnostně představen
27.4. 2005A380 se poprvé vznesl
1. 6. 2005Airbus oznamuje půlroční zpoždění
8. 6. 2005BAE prodává svůj dvacetiprocentní podíl v Airbusu společnosti EADS
14.6. 2006Airbus oznámil další zpoždění A380
2. 7. 2006Kvůli problémům z A380 rezignovali jeden z šéfů EADS Noel Forgeard a šéf Airbusu Gustav Humbert
4. 9. 2006První testovací let s pasažéry
3.10. 2006 Společnost oznámila další roční zpoždění
9.10. 2006Louis Gallois střídá Christiana Streiffa na postu šéfa Airbusu
7.11. 2006FedEx jako první zákazník Airbusu odřekl zakázku na A380
13.12.2006A380 obdržel bezpečnostní certifikáty
22.1. 2007Airbus odstranil klíčové problémy s kabeláží v A380
26.2. 2007schválen plán restrukturalizace Power 8
28.2. 2007EADS zveřejnilo plán restrukturalizace, který počítá s propuštěním 10 000 zaměstnanců během čtyř let
,