Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Česká pošta

Pošta zdržuje, nutí lidem pojistky a karty

  • 246
Poštovní úředníci musí nabízet produkty České pojišťovny a Poštovní spořitelny. Když jich neprodají dost, přijdou o peníze. Vděčným terčem jsou senioři, kteří si přijdou pro důchod a odcházejí s účtem a kartou.

Je sudý dubnový den a na pražské poště v Olšanské ulici je rušno. Senioři, kteří si přišli pro důchod, se u přepážek zdržují ještě déle než obvykle.

Musí si vyslechnout nabídku na založení účtu u Poštovní spořitelny. Například paní Hrubá při vyzvedávání svých peněz dostala "školení" o výhodnosti placení kartou, internetového bankovnictví a závěrem nabídku na založení účtu Era, dobře známého z reklamní kampaně s herečkou Evou Holubovou.

Z pošťáků se v poslední době stávají agresivní obchodníci. Podle počtu prodaných bankovních produktů a také pojistek České pojišťovny jsou totiž odměňováni.

Na poštách kvůli tomu stále častěji vznikají konflikty, protože úředníky za přepážkami nová povinnost zdržuje. "Když se s někým začnete bavit a přesvědčovat ho o nějakém produktu, lidé ve frontě začnou být dost naštvaní a nadávají nám, je to hodně stresující," říká zaměstnanec pošty, který si nepřál být jmenován.

Paní Hrubá se na nabídku nechytila. "Já už ale dnes nikomu nevěřím, slušně jsem poděkovala a řekla, že se musím poradit doma," vysvětluje důchodkyně, proč odmítla. Odolala i kávě zdarma, kterou jí zaměstnankyně nabídla v případě, že si účet na místě založí.

Co a od koho nabízejí pošťáci lidem

– životní pojistky
(Česká pojišťovna)
– povinné ručení
(Česká pojišťovna)
– bankovní účty
(Poštovní spořitelna)
– kontokorent
(Poštovní spořitelna)
– hypotéku
(Poštovní spořitelna)
– spotřebitelské úvěry

Tak opatrná však nebyla třiasedmdesátiletá Hana Nohejlová. Ta podlehla a na přepážce smlouvu podepsala. "Člověk, kterému je přes 70 let, si mnohdy vůbec nedovede představit, co je to kontokorent, o manipulaci s platební kartou nemluvě. Jednoduše se chytí na slib, že ušetří. Navíc poštu nepodezřívá z nekalých obchodních praktik," zlobí se dcera paní Nohejlové Alena Lacinová.

Podle ní starší lidé k poště stále přistupují jako k úřadu a na obchodní nabídky nejsou připraveni. Zástupci pošty v tom však problém nevidí. Snaha prodat finanční služby vychází z dohod s aliančními partnery, tedy s Českou pojišťovnou a Poštovní spořitelnou.

"Tři roky se zde hovoří o tom, že se státní firma mění na obchodní společnost. Toto k tomu patří," hájí agresivní praktiky mluvčí Ivo Mravinac. Avšak odmítá, že by pošta účelově cílila na důchodce. "Musí jít pouze o ojedinělé případy," dodává Mravinac.

Podle Mravinace má navíc snaha snížit počet důchodců, kteří si chodí pro důchod na poštu či kteří si důchod nechávají nosit domů, smysl. Větší bezpečnost jak pro pošťáky, tak i pro samotné důchodce.

Kvůli platu nabízejí produkty příbuzným

Zatím ale mají pošťáci z nového obchodního apetitu České pošty především noční můry. Musí totiž plnit plán v počtu prodaných produktů.

"Musíme nabízet každému příchozímu nějaký produkt, podle toho, jak je starý a o co by mohl mít zájem, procházíme k tomu i školením," říká zaměstnanec České pošty z Prahy, který si ze strachu o místo nepřál být jmenován.

Školit pošťáky chodí přímo zástupci České pojišťovny a Poštovní spořitelny. Počet produktů, které musí pošťáci prodat, a finanční ohodnocení však nastavuje pošta. Plány se liší dle velikosti pobočky.

Zaměstnanec pražské pošty vypráví, že aby dostal pohyblivou část mzdy v plné výši, musí prodat alespoň dva účty či dvě pojistky měsíčně. To, že zaměstnanec tak může mít na výplatní pásce méně peněz, potvrzuje ředitel komunikace České pošty Ivo Mravinac. "Motivační část mzdy je přece dneska běžná, funguje tak každá firma," dodává.

Pošťákům se to však nelíbí. Takové obchody se na přepážce podle nich dělají těžce. "Zatím plním, ale jen díky tomu, že produkty prodávám mimo práci rodině a svým známým," svěřuje se výše zmíněný poštovní zaměstnanec. Prodávat produkty musí i podomní doručovatelky.

Za jeden prodaný produkt mají pošťáci podle svých slov 120 korun, ale pokud nesplní stanovený plán, z pohyblivé části se jim strhává 10 procent základní mzdy. V případě výše citovaného zaměstnance se může snížit bonus až o tisíc korun.

Přesné částky však zástupci pošty ani České pojišťovny a Poštovní spořitelny nechtěli uvést. "Jde o předmět obchodního tajemství," říká k tomu Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny.

Podle dotázaných pošťáků se tlak na prodeje zvýšil v posledním půlroce. Souvisí to s reklamní kampaní na Era účet Poštovní spořitelny, která nyní běží. Firmy, jež mohou na poště své služby nabízet, se také snaží co nejvíce využít její hustou síť poboček. V případě ČSOB, pod kterou Poštovní spořitelna patří, hraje navíc to, že se letos chystá vstoupit na burzu. A co nejvíce nových klientů se hodí.