Reklamní prospekty s pokyny k roznášení "odpíračům reklamy".

Reklamní prospekty s pokyny k roznášení "odpíračům reklamy". | foto: iDNES.cz

Pošta roznáší materiály s reklamou i lidem, kteří ji ve schránkách nechtějí

  • 53
Utéci před reklamou lze jen těžko. I kdybyste se zavřeli doma, nevycházeli na ulici, nezapínali televizi, nedívali se z okna a na poštovní schránce měli nálepku "nevhazovat reklamu!", jednou v ní stejně přistanou radniční listy či obecní věstník. S reklamou.

Tyto tiskoviny vám totiž pošta doručí i v případě, že si propagační letáky ve schránce výslovně nepřejete. Ukládá jí to zákon a smlouvy o doručení materiálů.

Na redakci iDNES.cz se obrátil čtenář, který našel v Praze balíky neroznesených obecních tiskovin. Průvodní dopis dával pošťačce jasné instrukce: "Do všech domácností, včetně odpíračů reklamy."

Titul odpírač či odmítač reklamy si u České pošty vyslouží každý, kdo si polepí schránku samolepkou "nevhazujte reklamu" (k dostání je na poštách). "Je to oficiální výraz, který Česká pošta používá," sdělila Marta Selicharová z tiskového oddělení České pošty.

Reklamní prospekty s pokyny k roznášení Obecní listy nejsou sice reklamní tiskovinou, ale reklamy často obsahují dost. Mezi důležitými informacemi o bezpečnosti a novými vyhláškami se propagují místní živnostníci, prodej nemovitostí, obchodní a fitness centra... Dalo by se pokračovat.

Na rozdíl od vyloženě propagačních materiálů se ale této reklamě nemůžete účinně bránit. Pošta je musí doručit na jednu stranu kvůli obchodním smlouvám s klienty (například radnice), a na druhou stranu ze zákona. Podle norem jde totiž o informace, které se k vám dostávají ve veřejném zájmu.

"Reklamní prospekty se nevhazují odpíračům reklamy, je však třeba odlišit reklamní (RPM) a informační materiál (RIM), u kterého má podnik ze zákona o reklamě povinnost doručit tiskoviny i skupině takzvaných odpíračů," vysvětlila Marta Selicharová z tiskového oddělení České pošty.

Samolepka Nevhazujte reklamu! odpírače od inzerce stoprocentně neuchrání.

Samolepka Nevhazujte reklamu! odpírače od inzerce úplně neuchrání.

Ve veřejném zájmu je podle zákona nutné šířit informace od veřejnoprávního subjektu a státní instituce, například zpravodaje obecního nebo krajského úřadu, informační letáky ministerstev, které informují obyvatele o možné nákaze, a jiné. Podle tiskového mluvčího podniku Ivo Mravinace je obtížné rozlišit, kdy přesně by se tiskoviny neměly do schránek odpíračů házet. "Je to na rozhodnutí pověřených pracovníků," řekl.

"Obecně platí pravidlo, že tiskovina pro všechny schránky musí mít převážně informační charakter. Pokud by například kterýkoli magistrát vydal brožuru pouze s reklamami místních firem, takovou zakázku zcela jistě takzvaným odmítačům reklamy do schránky nevhodíme," dodal.

Běžné informační materiály jsou podle něj jiný případ. "Pošta je roznáší na základě smlouvy se zákazníkem. On je vlastně 'odesílatelem', kterému se prostě zaručujeme, že zásilku doručíme."