Personální zemětřesení ve Škodě Auto (ilustrační foto).

Personální zemětřesení ve Škodě Auto (ilustrační foto). | foto: František Vlček, MAFRA

Ve Škodě záhadně skončili čtyři vysocí manažeři, o důvodech se spekuluje

  • 148
Ze dne na den v automobilce Škoda Auto skončili čtyři významní manažeři. Svou pozici musel opustit šéf tuzemského prodeje Petr Pečenka a další tři klíčoví manažeři. Představenstvo dočasně pověřilo vedením českých prodejů Jaroslava Hercoga. Po Mladé Boleslavi i celém automobilovém trhu se šíří všemožné fámy o tom, proč se tak stalo.

Kromě Pečenky musel své pozice podle informací MF DNES opustit i vedoucí prodeje Martin Feller, vedoucí zákaznického centra Pavel Hladík a šéf pro rozvoj dealerské sítě Pavel Kolář.

"V tomto případě jde o čistě personální záležitost, a proto prosíme o pochopení, že ji nebudeme dále komentovat," řekl pouze mluvčí automobilky Jozef Baláž. Odvolaní manažeři zůstávají doma, oficiálně kvůli překážkám v práci na straně zaměstnavatele. "Jejich pracovní poměr stále trvá," potvrdil Baláž.

Na Pečenkův odchod upozornily Hospodářské noviny, odchod jeho tří nejbližších podřízených se dosud automobilce dařilo utajit. Personální šachy nemají co do rozsahu obdoby, ani při poslední výměně českého vedení před dvěma lety neodešlo tolik manažerů najednou.

Pečenka, který ve firmě pracuje 22 let a prodeje v Česku řídí poslední dva roky, nechce svůj odchod komentovat. Dosud pod něj spadaly téměř tři stovky dealerů a servisů v Česku. "Nebudeme to zatím nijak komentovat, zatím stále zůstáváme zaměstnanci, máme dovolenou," řekl v pondělí Pečenka.

Jeden z nejlepších roků

Nečekaný odchod vyvolal vlnu spekulací, co je jeho důvodem i co se s vyhozenými manažery stalo. K výměně se automobilka uchýlila ve chvíli, kdy ohlásila jeden z nejlepších prodejních výsledků na českém trhu, kdy podíl znovu přesáhl více než třetinu všech nových prodaných aut.

"Byla to kombinace více faktorů, už přetekla s některými chybami trpělivost. O tom, že bude dobré září, se vědělo už před dvěma měsíci podle stavu objednávek, to s tím nemá žádnou souvislost," řekl vysoce postavený zdroj z automobilky. Řízení českého trhu je pro Škodu klíčové nejen kvůli tomu, že jde o její domácí trh, ale i kvůli počtu prodaných aut. Jen loni prodala Škoda v Česku 59 674 aut, Češi jsou čtvrtými největšími zákazníky.

Rychlý konec bez vybrané náhrady však naznačuje, že za důvodem odchodu nebyl jen případný nepříznivý vývoj na domácím trhu, kde Škoda letos spíše ztrácela, především kvůli agresivnímu nástupu korejské automobilky Hyundai. Rivalita obou značek vyvrcholila letos v září, kdy Hyundai dal navézt pro srovnání do svých autosalonů i nové škodovky (více čtěte zde).

Podle počtu registrací však zatím kampaň korejské automobilce příliš nevyšla – rapidů i octavií od Škody se prodává stále výrazně více. Mladoboleslavské automobilce se daří nejen na českém trhu, který je částečně "deformovaný" patriotismem zákazníků kupujících "domácí zboží", ale například také v Německu, kde se Škoda v září poprvé dostala s octavií do pětice nejprodávanějších aut.

Odchod manažerů Škody Auto není jedinou výměnou, kterou koncern Volkswagen v Česku v těchto dnech provedl. Ze dne na den skončila také ředitelka českého zastoupení automobilky Audi Anna Gruberová, ve funkci byla zhruba rok. Dočasně ji nahradil Thomas Otter z Porsche Holding Salzburg.