Dohoda hovoří také o tom, že ČSA sníží garantované zvýšení mezd během tří let z původních 51,4 procenta na 47. On-line ke stávce pilotů
Aerolinky navíc pilotům garantují, že budou nabírat méně letců, než plánovaly. Podle předběžných informací se letci s vedením ČSA dohodli také na úpravě odškodného rodině při smrti pilota. Piloti jsou podle zpravodaje iDNES s výsledky jednání spokojeni.
Piloti nesouhlasili s výší náhrad za přesčasy
Piloti především nesouhlasili s výší náhrad za přesčasy. Po vedení ČSA požadovali růst mezd o 37 procent. Firma však byla ochotna původně přistoupit na 26 procent.
Do stávky chtělo v pátek ráno vstoupit skoro devadesát procent z 348 letců. Do práce by jich tak nastoupila pouhá čtyřicítka. Se čtyřiceti piloty se přitom při dodržení přísných norem dalo létat maximálně jeden týden.
Piloti i management stále tvrdili, že se stávce chtějí vyhnout. Jedním dechem ale dodávali, že jsou připraveni do ní vstoupit, resp. stávce čelit.
Je to přijatelný kompromis, říkají piloti
Odvolání stávky těsně po půlnoci potvrdil Peter Jusko, prezident organizace sdružující piloty CZALPA: "Po náročném a korektním jednání se podařilo dosáhnout přijatelného kompromisu, na základě kterého stávkový výbor s okamžitou platností odvolal stávku."
Ani on, ani mluvčí ČSA Daniel Plovajko však v tu chvíli neuvedli, o kolik procent se mzdy pilotům zvýší.
Čtvrtek: ČSA nerušily žádné lety
Příprava krizového plánu, žhavá infolinka plná dotazů a intenzivní jednání pilotů o zvýšení platů s vedením společnosti. Tak vypadal čtvrtek na pražské Ruzyni.
Podle krizového scénáře měla všechna letadla ČSA i v případě stávky 307 pilotů v pátek vzlétnout. "Určitě zajistíme všechny smluvní lety, a zatím i maximum pravidelné linky," sliboval mluvčí ČSA Daniel Plovajko.
Piloty podpořili zahraniční kolegové
České piloty podpořili jejich kolegové z leteckých společností aliance Sky Team. Chtěli vyzvat vedení svých společností, aby neposílala další letadla do Prahy. Takové stanovisko je však pro firmy nezávazné a náhradní lety by se měly uskutečnit. Aliance sdružuje Air France, Delta Air Lines, Aero Mexico a ČSA.
Za piloty se ve čtvrtek postavili i zaměstnanci řízení letového provozu a letušky a stevardi. Ti však odmítli podepsat už dříve dohodnuté mzdové smlouvy a čekali až na vyřešení sporu pilotů s vedením ČSA.
Čeští piloti požadovali zvýšení platů o 37 procent, zatímco aerolinie jim nabízely 26 procent. Loni podepsali piloti kolektivní smlouvu, v níž se jim ČSA zavázaly zvednout v průběhu tří let mzdy o více než 51 procent.
Kapitán Boeingu 737 má u ČSA 90 tisíc
Průměrný plat pilotů je okolo šedesáti tisíc korun, špičkoví z nich mají až dvojnásobek, značná část mladých pilotů bere okolo 45 tisíc.
Průměrný plat v celé letecké společnosti nyní činí okolo dvaceti tisíc korun.
V tuzemsku jsou tři letecké společnosti, které zajišťují dopravní lety. Platy pilotů zveřejňuje jen ČSA a Fischer Air. Kapitán Boeingu 737, což je nejrozšířenější letoun ve flotile Českých aerolinií, má v průměru měsíční plat devadesát tisíc korun, druhý pilot 44 tisíc. Lépe jsou na tom piloti, kteří v českých aeroliniích létají na větších a složitějších strojích Airbus. Kapitán si přijde měsíčně na 105 tisíc korun a druhý pilot na 68 tisíc korun.
Pilot boeingu společnosti Fischer Air, která letadla využívá pro sesterskou cestovní kancelář, si přijde měsíčně na 63 tisíc korun. Jde o částku pro kapitána i druhého pilota.
Další český soukromý dopravce, Travel Servis, odmítl výši platů svých pilotů sdělit s tím, že různý mzdový systém neumožňuje objektivní srovnání.
Kromě mzdy si piloti vydělají dalších zhruba deset tisíc korun měsíčně na dietách.
Vedení aerolinií už od středy jednalo s těmi, s nimiž společně létá některé linky, aby převzali cestující ČSA. "Budeme si prostě muset nakoupit kapacitu v jejich letadlech. Někdy i za cenu toho, že budeme doplácet," poznamenal ve středu Kůla.
Stávka pilotů by stála miliony denně
Jiné piloty by si aerolinky najmout kvůli předpisům a prestiži ČSA nemohly. Navíc jsou piloti specializovaní na daný typ letadla, takže je aerolinie v některých případech nemohou ani nahradit vlastními lidmi. Se zámořským airbusem totiž pilot boeingu letět nemůže.
"Stávka pilotů by České aerolinie stála miliony korun denně. Nejde jen o finanční ztráty, ale i o renomé ČSA. Za stejně důležité považuji, aby se spor s piloty nedotkl cestujících," podotkl mluvčí ČSA Daniel Plovajko.
Vedení požádalo zaměstnance o pomoc |
Aby cestující pocítili potíže firmy s piloty co nejméně, požádalo vedení celou firmu vnitřním dopisem o pomoc. |