Testovací vůbec pro chytré systémy společnosti Mobileye.

Testovací vůbec pro chytré systémy společnosti Mobileye. | foto: Profimedia.cz

Izraelská firma je lídrem v chytré navigaci. Nyní chce silnice bez řidičů

  • 41
Ještě před deseti lety se o izraelské technologické firmě Mobileye mluvilo jako o startupu. Koncept chytrých kamer profesora Šašuy se však ujal a společnost se stala lídrem na trhu v navigačních systémech pro osobní vozy. Před dvěma roky ji za 15,3 miliardy dolarů koupil americký Intel a její expanze tak pokračuje. Nyní pracuje na systémech pro kompletně samořiditelná auta.

Z kufru bílého vozu ve vývojovém centru izraelské technologické společnosti Mobileye trčí kabely napojené na počítače, které zaplnily celý zavazadlový prostor. Na zadním sedadle to vypadá podobně a prostor po řidičově pravé ruce obsadila LCD obrazovka. Opravdu s tímhle autem člověk může na silnici?

Skutečnost je taková, že tenhle vůz se bez člověka obejde. Řídí totiž sám. „Pokud chceme eliminovat dopravní nehody, musíme se řidičů zbavit úplně,“ sebejistě prohlašuje obchodní ředitel Mobileye pro východní Evropu Raz Peleg. „Hned to nepůjde, ale blížíme se k cíli a jednou k tomu dojde,“ dodává obklopen tuctem vozů, z nichž jedním je česká škodovka.

Stamiliardový obchod: Intel koupí lídra samořiditelných technologií

„Profesor Amnon Šašua přišel v roce 1999 s nápadem, že prostor lze snímat pouze jednou kamerou, do té doby to byla teoretická věda,“ popisuje Peleg začátky firmy, kterou před dvěma lety koupil americký Intel za 15,3 miliardy dolarů.

Vozovku dnes prostřednictvím kamer a chytrých čipů EyeQ od Mobileye pozoruje 32 milionů aut po celém světě, firma je tak lídrem ve svém oboru. Svůj produkt dodává do nových automobilů značek BMW, Volvo či Audi.

Pro Opel či Volvo navrhla před lety systém udržující vozidlo v jízdním pruhu. Pro nové BMW řady 7 vyvinula automatické přepínání dálkových světlometů. Kamerový systém, který za jízdy vyhodnocuje stav a okolí silnice, lze však instalovat i do starších vozů.

Pro auta i pro autobusy

Poslední generace čipových kopilotů sdílí data s ostatními moderně vybavenými vozy a v reálném čase vyhodnocují zácpy, kolony i blížící se překážky na plánované trase. Na ty v případě kolize upozorní ne zrovna příjemným pípáním.

Pokud hrozí srážka s překážkou či člověkem, umí vůz zcela zabrzdit. Systémy od Mobileye také dokážou napodobit lidské chování – jeho vzorce zaznamenají matematickou formulí, kterou si pamatují. Reakce systému od Mobileye se tak trh od trhu liší podle návyků tamních řidičů. O vše se stará umělá inteligence a její záznam lze případně použít i u soudu.

Pro případ, kdy kamerové oči od Mobileye hůře vidí – třeba za hustého deště nebo mlhy, systém využívá neustále aktualizované mapy. Od té doby, co chytrého kopilota využívají miliony vozů na evropských silnicích, nehodovost podle společnosti klesá. Jen v Evropě odhadují snížení počtu nehod během let 2010 až 2020 na polovinu.

Po Jeruzalémě, kde vývojové centrum Mobileye sídlí, se šušká, že s lidskými řidiči se do budoucna nepočítá. Německá automobilka BMW chce svůj první automobil bez řidiče ve spolupráci s firmou Mobileye uvést na trh v roce 2021. Volkswagen o dva roky později představí autonomní taxi s izraelskou technologií.

BMW přitom technologie Mobileye využívá již od roku 2007. Společně s americkým koncernem General Motors a švédským Volvem je začala do svých vozů instalovat jako první. „Trvalo nám osm let, než jsme prodali svůj první výrobek,“ vzpomíná na začátky Mobileye Peleg. Dnes má jeho firma 90 procent trhu.

Další projekt společnosti Mobileye s názvem Shield+ je určen pro autobusy pohybující se ulicemi. „Kamery neupozorňují na chodce, kteří se pohybují dále od vozovky, ale systém o nich ví. A v okamžiku, kdy hrozí jejich střet s vozidlem, před nimi varují,“ pokračuje Peleg.

Zakladatel Mobileye Šašua poznatky svého výzkumu rozšiřuje ve své mladší firmě OrCam. I ona zpracovává data pořízená kamerou, nicméně ta je umístěna na speciálních brýlích. Popis toho, co snímá, vzápětí reproduktor šeptá do ucha majiteli brýlí. Náhradní oči tak díky ní dostanou lidé, kteří mají problémy se zrakem. Díky čtečce se zabudovanou umělou inteligencí od stejné firmy si již dnes mohou přečíst noviny nebo elektronickou poštu.

Akrichní video: Systém varuje řidiče před srážkou