Výrazný obrat přišel s nástupem chytrých telefonů. Na vlně technologických inovací se lékaři svezou i v příštím roce, s příchodem povinných eReceptů a elektronické evidence tržeb.
Hlad po softwarových řešeních, která lékařům pomáhají se správou ambulance, vycítili i zakladatelé společnosti Infinity Energy. Mladá firma z Ústí nad Labem za krátkou dobu přesvědčila zhruba 2 500 zubních lékařů v České republiky z celkových více než 8 tisíc, aby si pořídili její program XDent. Slouží k on-line komunikaci s pacienty, pojišťovnami i státem.
„Nechceme, aby lékaři byli ajťáci. Zubař dnes z hodinového zákroku deset minut věnuje administrativě. My zkrátíme tuto dobu asi na minutu,“ říká jeden ze zakladatelů Jiří Dušek. Firmu, jež křesá svůj podnikatelský úspěch z komplexního systému pro stomatology, založil s Janem Svobodou. Podle nich byl obor dost konzervativní. Ještě dnes vede řada lékařů čistě papírovou kartotéku a má počítače se zastaralým systémem Windows XP.
XDent nabídl zubařům komplexní agendu on-line. Ta zahrnuje kromě objednávkových kalendářů pro pacienty například správu ambulance i účetnictví. Systém posílá výkazy na zdravotní pojišťovny a aktualizuje jejich číselníky, umožňuje elektronické podpisy zdravotní dokumentace nebo vedení karty pacienta. Část zubních lékařů už také elektronicky eviduje své tržby, protože jim prodej doplňkových předmětů, jako jsou zubní kartáčky a pasty, přesáhl obrat 175 tisíc korun ročně, nebo 49 procent celkových tržeb. Ostatním povinnost vzniká od března 2018.
Technologická řešení na EET a elektronické recepty, které jsou od příštího roku povinné, nabízí lékařům více firem. Některé cílí na ordinace bez internetu a nabízejí připojení v balíčku s pokladnami.
V programech určených ordinacím je lídrem trhu společnost CompuGroup Medical. Několik jejích softwarů pro zubní lékaře používá přes 3 500 ambulancí v ČR a další na Slovensku. Počet lékařů, kteří je využívají, je násobně víc. „I ti největší konkurenti pokrývají maximálně stovky ambulancí. Každou konkurenci však vnímáme s respektem,“ říká marketingový ředitel Radek Chvosta. Od února firma službu rozšířila o EET. „Dnes již elektronicky eviduje tržby v našich systémech několik tisíc zákazníků,“ dodal. Většina zubních lékařů je podle něj konzervativní a někteří s počítačem nikdy nepracovali.
Zubaři jsou jedni z nejnáročnějších lékařů
Když zakladatelé Infinity Energy poprvé v roce 2009 klepali lékařům na dveře, neměli velké ambice. Nabízeli tehdy mnohem jednodušší desktopovou službu, která pomocí SMS zpráv sloužila k objednávání pacientů a zasílání notifikací, jako jsou pozvánky ke kontrolám.
S nástupem chytrých telefonů přišli s on-line řešením Bookappo. Necílilo však jen na zubaře. „Uvědomili jsme si, že je pro nás český trh malý a rozhodli jsme se udělat globální projekt,“ popsal Dušek.
Namířeno měli hlavně do zahraničí. Systém dodnes využívají klienti v Evropě, Austrálii i USA k objednávkám nejen k lékaři, ale do různých podniků, od salónů krásy až po nahrávací studia. Postupně přidávali další funkce jako analýzu statistik nebo pokladní systém.
S dalším projektem se vrátili do ČR. V roce 2014 vznikl XDent. „Klienti měli zájem o software zejména pro zubní lékaře. Dříve v roce 2009 nebyl, alespoň ve stomatologii, trh připravený na on-line systém. Zubní ordinace na tom nebyly s internetem nejlépe,“ líčí Dušek.
„Zubaři jsou jedni z nejnáročnějších lékařů, pokud jde o nabídku softwaru. Veterinář tolik nástrojů nepotřebuje,“ dodává kolega Jan Svoboda. Přesto chtějí s projektem vyrazit i za hranice. Šanci má podle nich u lékařů v okolních zemích, například v Německu či Polsku.