Podnikatel Juříček, který přišel o továrnu, musí ještě platit miliony

  15:50aktualizováno  15:50
Rok a půl po vyhlášení konkurzu na společnost Mora - Top hrozí podnikateli Pavlu Juříčkovi, že ho krach firmy připraví o další peníze. Olomoucká pobočka Krajského soudu v Ostravě ho odsoudila k úhradě celkem 29 milionů korun, které má zaplatit společně s Michailem Kosovským insolvenčnímu správci firmy Mora - Top Radoslavu Lavičkovi.

Podnikatel roku 2006 - Pavel Juříček, Brano Group | foto: Josef VostárekMAFRA

Juříček Mora - Top vlastnil a tvrdí, že mu firmu vytunelovali bývalí majitelé.

Vyplývá to z údajů v insolvenčním rejstříku, kde byl dosud nepravomocný rozsudek zveřejněn. Zatím není pravomocný. Juříček se k rozsudku nevyjádřil, je pracovně v zahraničí.

Rozsudek se týká obchodů s portugalskou firmou Maddison Marketing, přes kterou firma v roce 2010 vyvážela topnou techniku do Ruska. Peníze za techniku ale nikdy na účty Mora- Top nepřitekly. „Předali jsme to policii, ta to za čtyři roky nevyřešila,“ řekl před rokem Juříček. Má ale smůlu, že v té době už byl jednatelem firmy společně s Kosovským, od kterého ji kupoval. Insolvenční správce proto peníze vymáhá právě po jednatelích. (příběh podnikatele, který přišel o továrnu, čtěte zde).

Správce Lavička v žalobě tvrdí, že škoda firmě Mora-Top vznikla v roce 2010 kvůli neuhrazené pohledávce u gibraltarské společnosti Maddison Marketing, přes níž uničovský podnik vyvážel topnou techniku do Ruska. Na Maddison Marketing byla podle Lavičky převedena pohledávka Mory-Top vůči tehdy solventní firmě Allington Group, která také sloužila jako prostředník při obchodu v Rusku. „Úhrada částky za postoupení pohledávky však společností Maddison Marketing dosud úpadci (Mora-Top) provedena nebyla,“ uvedl.

Jednatelé Mora-Top tak ponechali v Rusku zboží v hodnotě 659 tisíc eur, s nímž poté disponovala firma Maddison Marketing, která už ale měla finanční potíže. Majitel offshorové společnosti Maddison Marketing není znám, za firmu měl jednat Kosovský. Další zboží bylo společnosti Maddison Markeing dodáno na podzim 2010 a Mora-Top za něj nedostala zaplaceno.

Jednatelé Kosovský a Juříček tvrdí, že při obchodování v Rusku nepochybili a neučinili žádný krok, který by Mora-Top poškodil. Podnikatel a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Juříček, který ovládá společnost Brano Group, u soudu oponoval, že jako majoritní vlastník Mora-Top neměl důvod firmu tunelovat. Na ostatní jednatele Mora-Top podal trestní oznámení hned, jak zjistil podivné transakce v Rusku.

Nevymahatelné pohledávky z Gibraltaru

Soudce Michal Hocko ale rozhodl, že jednatelé porušili své povinnosti a firmě Mora-Top způsobili mnohamilionovou škodu. Pohledávky u firem Maddison Marketing a Allington Group už podle něj nemá smysl vymáhat. Slobodana Peroviče, který byl uveden jako statutární orgán firmy Maddison Marketing, soudce označil za bílého koně, kterého nikdo nikdy neviděl.

Juříček před čtyřmi lety podnik Mora-Top koupil a investoval do něj několik desítek milionů korun. Mora-Top se po čase kvůli jednomu spornému platebnímu příkazu dostala do insolvence. Juříček tvrdí, že následkem vadného rozhodnutí insolvenčního soudu skončil výrobní program firmy.

Lavička oponuje, že platební příkaz, který insolvenční řízení s firmou Mora-Top zahájil, je v pořádku. Týkal se pohledávky, kterou uznal rozhodčí soud. Pohledávka vznikla kvůli půjčce jednoho z bývalých jednatelů Mora-Top, za kterou se firma zaručila. Mora-Top je v konkurzu od léta 2013. Věřitelé přihlásili pohledávky za 128 milionů Kč. Továrna Mora-Top, jejíž stavba stála 150 milionů Kč, byla v Uničově otevřena v roce 2005. Prodána už byla část movitého majetku, nemovitosti kvůli soudním sporům zatím k prodeji nabídnuty nebyly.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků

Ilustrační snímek

Inspektoři tvrdě trestají za rozdílné ceny v regálech a u pokladny. V loňském roce dostalo šest největších řetězců...

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Zoot míří do reorganizace, majitelem se má stát společnost Natland

Prodejna e-shopu Zoot v Praze.

Český internetový obchod s módou Zoot, který se dostal do problémů, bude pokračovat dál ve svém fungování s novými...

Najdete na iDNES.cz