Rencar přišla o reklamní plochy v metru a ztratila tak důležitou část svého reklamního portfolia.

Rencar přišla o reklamní plochy v metru a ztratila tak důležitou část svého reklamního portfolia. | foto: JCDecaux

Reklamní firma Rencar ze skupiny JCDecaux se za rok propadla o 67 procent

  • 1
Reklamní společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux se výrazně propadly meziroční výnosy, a to o 67 procent na 77,2 milionu korun. Dle výroční zprávy společnost dále navýšila ztrátu po zdanění zhruba o třetinu na 29,2 milionu korun. Kvůli ztrátě kontraktu na reklamu pro pražský dopravní podnik přišla i o významné klienty.

Podle agentury Nielsen Admosphere celý trh venkovní reklamy v loňském roce klesl o 19 procent. Na poklesu se nejvíce podepsala situace vzniklá epidemií covid-19. Společnost Rencar k tomu přišla o reklamní plochy v pražském dopravním podniku a ztratila tak důležitou část svého reklamního portfolia.

V roce 2019, když ještě Rencar provozovala reklamu v metru, měla firma podle výroční zprávy výnosy asi 231,5 milionu korun. Pokles o 67 procent v loňském roce je podle dokumentu výrazně vyšší, než jaký byl v celém odvětví outdoorové reklamy, které se podle zdrojů firmy hlavně kvůli covidu-19 propadlo o 19 procent.

Propad v Plzni i Ostravě

Špatný výsledek hospodaření v rámci hl. města Prahy podstatně přisuzuje firma ztrátě ploch v pražském dopravním podniku. Podle výroční zprávy ale firmě tržby v MHD firmě klesly i v dalších městech, v Plzni o 35 procent, v Ostravě o 18 procent a v ostatních městech o 42 procent.

Ve sporu o reklamu v pražské dopravě to vře. DPP a Rencar se osočují ze lži

Rencar měl kontrakt na provoz veškeré reklamy v pražské MHD uzavřený od roku 1997 na 34 let. DPP i politici na magistrátu smlouvu z devadesátých let opakovaně označili jako nevýhodnou a následně neplatnou. V následném soudním sporu, který započala společnost Rencar, potvrdily soudy dvou instancí, že je smlouva od počátku neplatná kvůli neurčitosti předmětu nájmu. 

Po odvolání Rencaru loni Městský soud v Praze věc vrátil první instanci kvůli nejasnostem v původním rozsudku. Mateřská JCDecaux v souvislosti s touto smlouvou zahájila proti České republice arbitráž.

Díky prohlášení o neplatnosti smlouvy mohl DPP vybrat nové provozovatele reklamy na svém majetku. Podnik letos uvedl, že loni získal z pronájmů reklamních ploch 159 milionů korun, zatímco o rok dříve to bylo 102 milionů a v roce 2016 před vypovězením smlouvy s Rencarem byl výnos třetinový. 

Firma se proti tvrzení ohradila s tím, že platila ročně 80 milionů korun ročně, a nikoliv 50 milionů, jak tvrdí podnik. DPP na svých tvrzeních trval s odkazem na vyúčtování nájemného z roku 2016.

,