Jančura koupil devět lokomotiv, od března chce konkurovat drahám

  0:17aktualizováno  10:15
Majitel RegioJetu Radim Jančura, který dlouhodobě kritizuje České dráhy, bude mít zřejmě už příští rok v březnu možnost ukázat, zda dokáže provozovat železniční dopravu lépe než státem vlastněný obr. Podařilo se mu totiž uzavřít dohodu o nákupu devíti elektrických lokomotiv od italského soukromého dopravce Ferrovie Nord Milano.

Jančura nakoupil upravené lokomotivy řady 163, které v 80. a na začátku 90. let vyráběla plzeňská Škoda. | foto: RegioJet

Italská strana obchod potvrdila. Nyní Student Agency vybírá dodavatele vagonů a podala žádost Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), aby mu přidělila potřebnou kapacitu tratí.

"Nemáme obavu, že bychom při přípravě jízdního řádu měli být diskriminováni oproti Českým drahám," uvedl obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

"Jako sestavovatel jízdních řádů jim v tom nemůžeme bránit," komentoval krok RegioJetu mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Firma zatím tají, na které tratě by chtěla vyrazit. Podle informací MF DNES má však největší šanci trasa mezi Prahou a Ostravou, která patří mezi několik málo úseků, kde se vlaky uživí i bez dotací. Podobný pokus učinil už dříve dopravce Railtrans, ale nakonec od projektu ustoupil.

"Pokud stát nevypíše soutěže, budeme jezdit jako konkurence vlaků EuroCity a InterCity," naznačil Radim Jančura, že právě hlavní tahy společnost zajímají nejvíce.

Doprava, na jejíž provozování přispívá stát a kraje, však RegioJet přitahuje ještě silněji. Možnost bojovat o první dotovanou trať v soutěži však nenastane dříve než v létě příštího roku, kdy by mohlo ministerstvo dopravy vypsat první tendr. Jednalo by se o trať mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Příběh mašinek: od ČD do Itálie, z Itálie k Jančurovi

O vstupu na železnici mluví Radim Jančura už čtyři roky. Až dosud však zůstal jen u slov: na poslední chvíli třeba couvl z tendru na provoz regionálních vlaků na Liberecku. Na jaře však spustil reklamní jízdy s pronajatými vlaky, jimiž přepravil 40 tisíc lidí. RegioJet, který je dcerou Student Agency, už připravuje nábor zaměstnanců. Chce drahám přetáhnout třeba strojvedoucí.

Jistým způsobem se mu přetahovaná už podařila u lokomotiv. Z Itálie totiž nakoupí stroje, které jsou českým cestujícím dobře známé – lehce upravené lokomotivy řady 163, které v 80. a na začátku 90. let vyráběla plzeňská Škoda. Naprostá většina z nich skončila v Česku a na Slovensku.

Devět kusů z poslední série, které byly vyrobeny pro České dráhy, však dopravce již neodebral, a tak putovaly do Itálie, kde jezdily s malými úpravami pod jiným označením. "Lokomotivy jsou zaplacené, řešíme jen, kdy je dostaneme do Česka," uvedl Jančura. Lokomotivy ho stály přes půl miliardy korun, přesnou cenu firma, která mašiny zaplatila z vlastních zdrojů, neuvedla.

Lokomotivy ještě čekají menší úpravy, RegioJet však nepředpokládá, že by měl problém s jejich schvalováním pro provoz v Česku. Stroje dostanou zabezpečovací systémy na tuzemské tratě, jejich rychlost se zvýší ze 120 na 140 kilometrů v hodině.

"Italové je moc nepoužívali, jsou ve stavu, jako kdyby s nimi jezdili tak tři roky. Navíc jsme k nim získali spoustu náhradních dílů," pochvaluje si nákup Jančura. Na vagony si chce půjčit nebo je koupit na leasing. Mělo by jít o nové vozy, jejich počet zatím firma neupřesnila.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Coca-Cola chce znovu zabodovat. Do boje nasadila pomeranče

Nová příchuť Coca-Coly, Coca-Cola Orange

Společnost Coca-Cola minulý týden odhalila novou příchuť svých světoznámých kofeinových nápojů – pomeranč. Je to první...

Lidé jsou na slevách závislí jak na cukru, řekl šéf H&M. Omezí je

Logo H&M

Zboží švédského oděvního řetězce H&M si Američané zvykli často nakupovat ve slevách. Nový šéf v USA Martino Pessina to...

Další módní značka stahuje rasistický výrobek. Gucci se zbavuje svetru

Módní značka Gucci stáhla z prodeje svetr, který údajně připomíná rasistické...

Luxusní značka Gucci po rozsáhlé kritice na sociálních sítích ve čtvrtek stáhla z prodeje nejnovější model svetru...

Najdete na iDNES.cz