Česká elektronická komerce zažívá jednu z největších změn ve své historii. Postarala se o to iniciativa předních českých miliardářů, která nedávno po zdlouhavém schvalovacím procesu vyústila ve vznik skupiny Mall Group (psali jsme zde).
Ta se - jak název napovídá - bude točit okolo e-shopu Mall.cz. Patří do ní ale i na elektroniku zaměřené CZC, kosmetický Vivantis, potravinářský Koloniál a další. Dohromady měla skupina za rok 2015 tržby těsně pod 13 miliardami korun. To je přibližně o miliardu a půl méně, než hlásí česká jednička - Alza.cz.
Samotný Mall.cz byl dvojkou na české scéně už v době, kdy ho vlastnila jihoafrická investiční společnost Naspers. Odstup na Alzu měl ale mnohem větší. Nyní to tedy vypadá, že souboj dvou českých e-shopů, jejichž centrály mimochodem sídlí v podstatě na té samé holešovické ulici, bude o dost vyrovnanější.
To ale akcionářům Mall Group nestačí. „Já do firmy přicházím s vizí, že ji dostanu za velmi krátkou dobu na miliardu dolarů v obratu. Oborů, ve kterých máte takový potenciál růstu moc není,“ říká Havrlant v rozhovoru pro MF DNES a zároveň tím vysvětluje, čím je pro jeho partnery projekt zajímavý.
Zopakuje se jízda EPH?
Že je tak rychlý růst smělým plánem i v rychle rostoucím prostředí e-commerce? To jistě, ale velmi podobné partě to tak už jinde vychází. Konkrétně v energetice. Řeč je samozřejmě o Energetickém průmyslovém holdingu (EPH).
Tedy skupině, která loni utržila 124 miliard korun a po nedávné akvizici německých aktiv švédského Vattenfallu je větší než polostátní ČEZ. I když za cenu výrazného zadlužení skupiny.
I u začátků EPH byli Tkáč, Křetínský a Kellner. A tím podobnost nekončí. „Ve smlouvách jsme se řídili logikou, která byla na na začátku EPH nastavena mezi tehdejšími investory. Tedy, že vedení zůstává někomu, kdo se v oboru pohybuje. A silní partneři mu pomáhají v tom, aby mohl dělat velké věci,“ potvrzuje Havrlant.
Zatímco oním šéfem v EPH byl od začátku Daniel Křetínský, v Mall Group jím bude právě dvaatřicetiletý zakladatel a majitel Rockaway Capital Havrlant. Přesné rozložení majetkové struktury mezi akcionáře ve skupině ještě podléhá schválení Evropské komise a tak o něm Havrlant nechce mluvit.
Expert: Na soupeření silných skupin vydělají zákazníci
A jakou zprávou je konsolidace trhu pro zákazníka? Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky bylo v Česku, kde působí přes třicet tisíc e-shopů, jasné, že k něčemu takovému dříve či později dojde. Zákazník by na tom dle něj mohl vydělat.
„Synergie ve větší skupině by mohly vyústit v úspory a s nimi spojené investice do lepších služeb. V tom by měla Mall Group konkurovat Alze a ve finále zvýšit úroveň celého trhu,“ myslí si Vetyška.
Dodává, že pozitivně vnímá i fakt, že skupina s třináctimiliardovým obratem má nyní české vlastníky, pro které je domácí trh větší prioritou, než byl pro předchozí finanční investory.