Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Hlavně se nezpozdit, velí firma dělníkům

  0:01aktualizováno  0:01
Ponurou montážní halou se rozezvučí siréna. Netrhá lidem kolem výrobních pásů uši, je jen tak hlasitá, aby ji slyšel ten, komu je určena. K jednomu z dělníků, kterému se nedaří v časovém intervalu utáhnout dva šrouby upínající kola auta, hbitě přibíhá jeho nadřízený ve žluté helmě. Opozdilec mu dvěma slovy vysvětlí problém a ten v mžiku popadá nástroj a přebírá polovinu jeho pracovního úkonu.

Na tváři šéfa se neobjevují výčitky. Každý pracovník u pásu v montážní hale japonské firmy Toyota v Toyota City může požádat o pomoc. Když něco pokazí, nestíhá, nebo si neví rady, zatáhne za šňůru, která visí nad jeho hlavou, a zapne tak sirénu. Šňůra běží podél celé výrobní linky.

Heslo je jasné. Nic se nesmí zpozdit. Plynulost výroby je na prvním místě. Šéfové týmu vše řeší za pochodu, aby se nemusela zbytečně zastavovat linka. To by byl jeden z největších přečinů ve výrobní hale. Z ostatních částí továrny, jako je lakovna či lisovna, vytlačily pilné Japonce už dávno roboty.

Každé z aut, pod kterými se míhají dělníci, je jiné barvy, což bourá dojem sériovosti pro automobilky typické. Za modrou Toyotou Yaris pomalu popojíždí "ve frontě" na dotažení kol bílá corola, hned za ní zase yaris, ale tentokrát červený. "Oba modely mají stejný podvozek, takže se mohou vyrábět na jedné lince," vysvětluje mluvčí firmy Masashi Honda.

Pravidla u pásů jsou jasná a Toyota vyrábí na objednávku, nikoliv na sklad. Každý z dělníků má v ten pravý okamžik po ruce šuplík se součástkami, jež má na rodící se vůz přimontovat. Když ho vyprázdní, jeho práce na daném autě skončila a prázdný šuplík putuje do regálu s kolečky, které zase v přesně daný okamžik jiný pracovník přesune na místo, kde se znovu naplní kompletem dílů.

Japonci tento systém nazývají kanban. Je pečlivým uplatněním filozofie just-in-time ve všech krocích výroby. Toyota pak nemusí skladovat součástky a šetří výdaje spojené se zásobováním.

A jak je možné, že se dělník, opakující za den stovky úkonů nesplete, jaké světlo namontovat do yarise a jaké do coroly? Každé z aut má hned od počátku na kapotě nalepený návod, kde si dělník může ověřit, zda právě vzal do ruky správný typ světlometu a ve které pracovní fázi je.

Hned naproti místu, kde se naposledy rozezněl alarm dělníka, jenž se potýkal se šrouby, visí nástěnka. A na ní statistiky: za jednu minutu se v hale vyrobí 0,95 auta. Přesně na minuty mají pracovníci Toyoty také odpočítanou pauzu na oběd a několikaminutový odpočinek. Povinný hromadný tělocvik už v Toyota City zrušili. "To už není tak v módě," vysvětluje s úsměvem Honda.

Čtvercová tabule vedle výkonnostního ukazatele zase znázorňuje technické výkresy součástí. Dělníci je musí dokonale znát, a navíc neustále přinášet nápady, jak by se daly i ty nejdrobnější díly, jako je šroubek držící zpětné zrcátko, vylepšit.
Toyota nemyslí jen na dokonalé pracovní postupy, ale i na to, že se v jejích halách v minulosti při práci hrbily tisíce lidí.

Dnes se nikdo neshýbá. Lidé u pásu používají židle na pohyblivém a kloubovém rameni, takže mají možnost ponořit se do interiéru vozu a pohodlně vsedě na vše uvnitř auta dosáhnout. Továrna v Kolíně bude založena na stejných principech. "Je to něco, na co jsou hrdí, některé z metod vymýšleli a vypilovávali i dvacet let." říká ředitel CzechInvestu Martin Jahn.

Autoři:
  • Nejčtenější

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křetínský zaskočil zahraniční analytiky. Investuje tam, kde jiní couvají

Daniel Křetínský v čase krize opět investuje do rizika. Uplatňuje tak osvědčenou strategii, své jmění rozhojnil právě...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Ředitelé ve Volkswagenu si vymění místa, odejít má i šéf Škody

V koncernu Volkswagen se schyluje k velké ředitelské rošádě. Šéf celé Volkswagen Group Herbert Diess vyjádřil podporu...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Podnikatelkou roku je Indka Mazumdar-Shawová. Vyrábí léky proti cukrovce

Vítězem dvacátého ročníku světové soutěže EY Podnikatel roku se stala indická podnikatelka Kiran Mazumdar-Shawová z...

Google ví, na co se díváte v anonymním režimu. Teď za to čelí žalobě

Technologický gigant Google ve Spojených státech čelí další žalobě spojené s ochranou soukromí. Některé jeho aplikace...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz