Českých náklaďáků se loni vyrobilo méně

  • 1
Českým výrobcům nákladních aut se loňský rok nevydařil. Kopřivnická Tatra a letňanská Daewoo-Avia vyrobily opět o něco méně aut než v předchozím roce. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu smontovaly dohromady dva tisíce tři sta aut.

V případě Pragy se s třiceti auty nedá ani mluvit o sériové produkci. Jak Tatra, tak Avia loni změnily hlavního majitele.

Kopřivnickou firmu ovládla americká společnost Terex vyrábějící těžké stavební stroje, která převzala podíl finančního investora SDC International. Nový majitel již do Tatry přinesl několik milionů dolarů a šéf firmy Zbyněk Keisler tvrdí, že díky financím a několika významným zakázkám by firma měla letos vyrobit více než loňských čtrnáct set aut.

„Zahájíme hlavně velkou dodávku do Izraele, kam prodáme přes tři sta aut. Další zakázky jsou z tradičních odbytišť, jako je Rusko a Indie,“ sdělil Keisler.

Firma je podle ministerstva zahraničních věcí také ve finále soutěže na dodávku nákladních vozů do válkou zničeného Iráku. „Jde až o patnáct set aut. Jsme na dobré cestě, ale zatím jsme nezvítězili,“ řekl Keisler.

Firma loni poněkolikáté výrazně propouštěla a po odchodu patnácti set lidí jich zůstalo přes tři a půl tisíce. Přesto měla v polovině roku velkou, půlmiliardovou ztrátu. Keisler tvrdí, že zvýšení výroby a dohled nového majitele přinesou obrat.

V ještě horší pozici je letňanská Daewoo-Avia. Ta čeká na záchranu od nového majitele, který by měl přijít ještě letos. Loni Avii ovládla skupina korejských bank, poté co se rozdělil zadlužený koncern Daewoo a pro výrobu osobních vozů našel partnera v General Motors.

„Naši majitelé jednají o prodeji Avie. Ve hře je několik automobilek,“ uvedl mluvčí Avie Yong-ki Choi. Automobilce nepomohl ani nový model menšího nákladního auta, jehož výroba se loni měla naplno rozběhnout.

„Polovinu aut prodáváme v Česku a tady se loni menší nákladní vozy tolik nekupovaly,“ uvedl Choi.