Pražany čeká za měsíc letošní třetí změna jízdních řádů. Celkem jich bude pět. Ilustrační snímek

Pražany čeká za měsíc letošní třetí změna jízdních řádů. Celkem jich bude pět. Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Ropid změní jízdní řády pražské MHD na dva týdny, kvůli úsporám

  • 120
Od poloviny června začne jezdit pražská MHD v delších intervalech. Údajně proto, že vysokoškoláci a maturanti přestanou dojíždět do škol a ubude tak cestujících. Nové jízdní řády však budou platit jen dva týdny. Od července začne prázdninový provoz a intervaly se ještě prodlouží. Ropid tak chce ušetřit.

"Od 17. června upravíme jízdní řády, bude to, řekl bych, poloprázdninový provoz. Někde prodloužíme intervaly," řekl šéf Ropidu Pavel Procházka. Důvodem červnového omezení je prý zkušenost, že v tu dobu nejezdí hromadnou dopravou tolik lidí.

Podobné vysvětlení omezení intervalů linek slyšeli Pražané i počátkem roku. Letos poprvé dopravce zavedl delší intervaly na část ledna a února. "Už několik let se ukazuje, že v tuto dobu jezdí až o deset procent méně cestujících," tvrdil tehdy mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Podle Procházky se však tato dvě omezení budou lišit: "Ve druhé polovině června už v Praze nejsou vysokoškoláci ani studenti čtvrtých ročníků středních škol. Ale zato je tu dost turistů. V lednu a únoru jsme omezovali intervaly hlavně mimo špičky, to teď není tolik možné právě kvůli turistům. Ti vyrážejí zhruba v devět hodin z hotelů," vysvětlil změnu šéf organizace, jež plánuje spoje po celé Praze.

Ze dvou změn ročně bude pět. Zřejmě i v příštích letech

Cestující se tak musí připravit na pět změn v jízdních řádech během jednoho roku: intervaly se prodlužovaly počátkem ledna, v únoru je dopravce vrátil zpět. Nově se změní v červnu na poloprázdninový provoz, v červenci se přemění na prázdninový a v září se vrátí do běžného. Ještě loni se takové úpravy jízdních řádů nedělaly. Měnily se jen na prázdniny.

Už při zimní změně se spekulovalo, zda hlavním důvodem není nutnost úspor - loňská revoluce v MHD totiž neuspořila avizovaných čtyři sta milionů ročně, ale pouze tři sta.

Procházka nevyloučil, že jedním z důvodů peníze opravdu jsou. "Každá koruna je dobrá," odvětil s tím, že jindy mohou naopak spoje posílit, například v listopadu a prosinci, kdy jezdí lidí nejvíce.

Je možné, že podobné změny jízdních řádů čekají Pražany i v příštích letech. "Nelze to vyloučit. Omezení v lednu a únoru totiž zjevně nezpůsobilo žádnou výraznou komplikaci," řekl Procházka.

Kromě intervalů se budou v červenci měnit i některé trasy linek. Při přechodu na slabší provoz chce Ropid upravit některé ze změn, jež zavedl loni v září. Pak už by síť pražských linek měla být podle Procházky stabilní a trasy linek by se neměly měnit tak často.