Výroba vlakových souprav pro trať Plzeň - Karlovy Vary se odehrává ve...

Výroba vlakových souprav pro trať Plzeň - Karlovy Vary se odehrává ve společnosti Škoda Transportation. | foto: Petr Eret, MF DNES

Kola pro 26 tisíc vagonů. Železniční průmysl rostl sedmiprocentním tempem

  • 0
Dva tisíce tun kolejí navíc, více dvojkolí i hotových vlaků. Tuzemští výrobci vlaků a další železniční techniky vloni zaznamenali meziroční růst tržeb o sedm procent na 130 miliard korun. Zhruba padesátka společností sdružená do Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI) zaměstnává asi dvacet tisíc lidí.

„Je to odvětví, které má vysokou přidanou hodnotu. Nejsou to montovny, kde se něco svařuje nebo montuje. Mají vlastní produkt, umí ho prodat i na trzích v zahraničí a z velké části jej vyrábíme tady v České republice, řekl místopředseda představenstva ACRI a zároveň člen vedení plzeňského výrobce tramvají a dalších kolejových vozidel Škoda Group Tomáš Ignačák.

Tuzemská firma je dlouhodobě jedním z hlavních dodavatelů vlaků po českou železnici a městské dopravní podniky. Pro Prahu například bude společnost zpracovávat zakázku na dodání 40 tramvají s opcí až na 200 strojů. V zahraničí patří mezi nejnovější zakázky plzeňské škodovky například dodávka 370 vozů pro noční vlaky do Itálie, nebo dvacítka elektrických jednotek do Uzbekistánu.

Objemově největším výrobcem železniční techniky jsou Třinecké železárny, které vloni zvýšily výrobu na 250 tisíc tun kolejnic, které z bezmála devadesáti procent směřují na export.

Když dáme lidem kvalitu, přestanou se zajímat o každý haléř, myslí si šéf drah

Zatímco jiná výrobní odvětví se během covidové pandemie a následné vlaky na Ukrajině potýkala s omezeními, železniční průmysl naopak v tomto období citelně roste. Loňský výsledek je z hlediska obratu bezmála dvojnásobný proti roku 2017. V nákladní dopravě je nutné obnovovat poměrně zastaralé flotily vozidel, a tedy prodeje nákladních vozů jsou za posledních pár let na rekordní výši. U osobní dopravy má vliv evropský modernizační fond, který vede k nákupu nových moderních osobních vozidel,“ uvedl Jakub Weimann, generální ředitel společnosti Bonatrans, která je jedním z evropsky nejvýznamnějších výrobců takzvaných dvojkolí.

Kola z Bohumína používají čtyři z deseti vyrobených vlaků v Evropě. Kola z Bonatransu odebírá například společnost Siemens pro lokomotivy Vectron a elektrické jednotky Mireo, u Výrobce Stadler je v Česku vyrobenými koly vybavená platforma pro vlaky Flirt, nebo je využívají francouzské rychlovlaky TGV. V Česku je pak největším zákazníkem zmiňovaná plzeňská Škoda.