Zchátralá nádraží dáme pryč. Kontejnery se lépe udržují, napadlo SŽDC

  5:00aktualizováno  5:00
Rozpadávající se nádraží na méně vytížených železničních tratích by mohly nahradit domky smontované ze stavebních buněk. Výměna roky neudržovaných budov za provozně laciné kontejnery je jednou z alternativ, kterou se nyní zabývá Správa železniční dopravní cesty.

Nádraží Sadová o jehož demolici se uvažuje. | foto: MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předloni v létě koupila od Českých drah na 1 ­500 drážních budov a začala s jejich postupnou rekonstrukcí. Ne všechny výpravní budovy však mají před sebou perspektivu oprav a dalších let služby.

Takzvaná modulární nádraží, jak správce železnice projekt označuje, je podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody vhodným kompromisem u neelektrifikovaných tratí s menším počtem cestujících, kde se nejlépe uplatní rychlá montáž a laciná údržba. S tím souvisí i možnost jednotlivá nádraží postavit přesně podle požadavků kraje, obce nebo železničního dopravce.

Možná řešení náhrady vyžilých budov modulárním zařízením.

Možná řešení náhrady vyžilých budov modulárním zařízením.

„Pokud je požadavek na sociální zařízení, tak se umístí kontejner vybavený zařízením WC. V případě požadavku na čekárenské prostory lze umístit prosklený kontejner s­ temperováním. Pokladní prostory, občerstvení či bar lze opět umístit do vhodného modulu, který lze v případě pominutí požadavku bez problémů odvézt na jiné vhodné místo pro další využití,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

Obcím nápad nevadí

Problém s nahrazením nádražní budovy stavbou smontovanou z buněk by neměl například starosta Sadové u Hradce Králové Dušan Jedlička. Místní nádražní budovu nedávno obec koupila od správce drah a na její technický stav pyšná není.

Fotogalerie

Jízdenky se na nádraží v Sadové prodávaly naposledy před deseti lety, poté budova sloužila jako byt, nebo v ní fungovala čistírna peří, uvedl starosta Jedlička. V poslední době je uzavřela obec i čekárnu, protože se v ní po večerech scházela omladina. Na jaře by se o osudu nádraží mělo rozhodnout a může se stát, že jediným řešením bude demolice.

Přestože nádraží se v obci nachází v neutěšeném stavu, vlakem z­ něj podle starosty jezdí hodně lidí. A protože nyní na zastávce nemají žádné zázemí, montovaná stavba by byla lepší řešení, než je nechat postávat na dešti, dodal Jedlička.

Zatím není jisté, zda se modulárních nádraží v plánech SŽDC uchytí. Správce kolejí o něm totiž mluví velmi opatrně i přes to, že jeho generální ředitel Svoboda už projekt oficiálně představil veřejnosti na nedávném železničním Žofínském fóru.

Není tak mimo jiné znám bližší seznam míst, kde by se montovaná nádraží mohla objevit. „Tento seznam vytipovaných lokalit už sice SŽDC zpracovala, projekt však zatím není v takové fázi přípravy, aby bylo možné konkrétní lokality jmenovat,“ uvedl Illiaš.

Všechna nádraží nepřežijí

To, že se nepodaří všechna nádraží opravit a udržovat v provozu, připustil už předchůdce nynějšího šéfa SŽDC Pavel Surý. Předchozí vlastník nádražních budov, České dráhy, při jejich převodu na SŽDC navíc uvedl, že z více než 1 500 budov mají ekonomickou návratnost jen opravy zhruba 50 nejvyužívanějších nádraží.

Přesto na rekonstrukce správa železnic ročně vynaloží miliardové částky. Za první dva roky na opravy putovalo zhruba 2,5 miliardy korun a pro příští rok je podle Svobody přichystána zhruba miliarda.

O kolik budou montovaná nádraží provozně efektivnější, zatím správa přesně nespočítala. Stavba bude podle Illiaše lacinější než betonové přístřešky Antivandal, které SŽDC umísťuje na nejméně vytížené zastávky.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

Zpět na začátek. Antimonopolní úřad musí znovu zkoumat mýtnou smlouvu

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým...

Airbus může letos sesadit Boeing z trůnu. Poprvé po osmi letech

Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Odbyt letadel americké společnosti Boeing v prvním pololetí klesl. Firma dodala zákazníkům 239 strojů, o 37 procent...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz