Zchátralá nádraží dáme pryč. Kontejnery se lépe udržují, napadlo SŽDC

  5:00aktualizováno  5:00
Rozpadávající se nádraží na méně vytížených železničních tratích by mohly nahradit domky smontované ze stavebních buněk. Výměna roky neudržovaných budov za provozně laciné kontejnery je jednou z alternativ, kterou se nyní zabývá Správa železniční dopravní cesty.

Nádraží Sadová o jehož demolici se uvažuje. | foto: MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předloni v létě koupila od Českých drah na 1 ­500 drážních budov a začala s jejich postupnou rekonstrukcí. Ne všechny výpravní budovy však mají před sebou perspektivu oprav a dalších let služby.

Takzvaná modulární nádraží, jak správce železnice projekt označuje, je podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody vhodným kompromisem u neelektrifikovaných tratí s menším počtem cestujících, kde se nejlépe uplatní rychlá montáž a laciná údržba. S tím souvisí i možnost jednotlivá nádraží postavit přesně podle požadavků kraje, obce nebo železničního dopravce.

Možná řešení náhrady vyžilých budov modulárním zařízením.

Možná řešení náhrady vyžilých budov modulárním zařízením.

„Pokud je požadavek na sociální zařízení, tak se umístí kontejner vybavený zařízením WC. V případě požadavku na čekárenské prostory lze umístit prosklený kontejner s­ temperováním. Pokladní prostory, občerstvení či bar lze opět umístit do vhodného modulu, který lze v případě pominutí požadavku bez problémů odvézt na jiné vhodné místo pro další využití,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

Obcím nápad nevadí

Problém s nahrazením nádražní budovy stavbou smontovanou z buněk by neměl například starosta Sadové u Hradce Králové Dušan Jedlička. Místní nádražní budovu nedávno obec koupila od správce drah a na její technický stav pyšná není.

Fotogalerie

Jízdenky se na nádraží v Sadové prodávaly naposledy před deseti lety, poté budova sloužila jako byt, nebo v ní fungovala čistírna peří, uvedl starosta Jedlička. V poslední době je uzavřela obec i čekárnu, protože se v ní po večerech scházela omladina. Na jaře by se o osudu nádraží mělo rozhodnout a může se stát, že jediným řešením bude demolice.

Přestože nádraží se v obci nachází v neutěšeném stavu, vlakem z­ něj podle starosty jezdí hodně lidí. A protože nyní na zastávce nemají žádné zázemí, montovaná stavba by byla lepší řešení, než je nechat postávat na dešti, dodal Jedlička.

Zatím není jisté, zda se modulárních nádraží v plánech SŽDC uchytí. Správce kolejí o něm totiž mluví velmi opatrně i přes to, že jeho generální ředitel Svoboda už projekt oficiálně představil veřejnosti na nedávném železničním Žofínském fóru.

Není tak mimo jiné znám bližší seznam míst, kde by se montovaná nádraží mohla objevit. „Tento seznam vytipovaných lokalit už sice SŽDC zpracovala, projekt však zatím není v takové fázi přípravy, aby bylo možné konkrétní lokality jmenovat,“ uvedl Illiaš.

Všechna nádraží nepřežijí

To, že se nepodaří všechna nádraží opravit a udržovat v provozu, připustil už předchůdce nynějšího šéfa SŽDC Pavel Surý. Předchozí vlastník nádražních budov, České dráhy, při jejich převodu na SŽDC navíc uvedl, že z více než 1 500 budov mají ekonomickou návratnost jen opravy zhruba 50 nejvyužívanějších nádraží.

Přesto na rekonstrukce správa železnic ročně vynaloží miliardové částky. Za první dva roky na opravy putovalo zhruba 2,5 miliardy korun a pro příští rok je podle Svobody přichystána zhruba miliarda.

O kolik budou montovaná nádraží provozně efektivnější, zatím správa přesně nespočítala. Stavba bude podle Illiaše lacinější než betonové přístřešky Antivandal, které SŽDC umísťuje na nejméně vytížené zastávky.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Najdete na iDNES.cz