Ledovka brzdí české koleje. SŽDC si najme dieselové vlaky pro vyprošťování

  1:00aktualizováno  1:00
Správce železnic si pronajme dieselové lokomotivy. Měly by pomáhat elektrickým vlakům, které nezvládly zimní počasí a uvízly na trati. Při nedávných problémech s ledovkou pomáhaly osobním dopravcům lokomotivy nákladní dcery Českých drah ČD Cargo. Jenže než dojely na místo a problém vyřešily, železniční doprava v postižených úsecích stála.

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Začátkem loňského prosince ochromila železniční dopravu na hlavní trase z Čech na Moravu ledovka. Kvůli námraze na trolejích v okolí České Třebové zůstaly vlaky poháněné elektrickými lokomotivami v řadě případů stát i několik hodin, než je dorazily vyprostit dieselové stroje. Podobný problém způsobený strženými elektrickými dráty zastavil o dva týdny dříve vlaky vyjíždějící z pražského hlavního nádraží a o den později podobná nehoda vyřadila téměř na celý den elektrický provoz na pražském Masarykově nádraží. Problémy tak podle SŽDC vyřeší pronájem.

Státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce podobné situaci předejít pořízením dieselových lokomotiv i se strojvedoucími, kteří by v případě poruchy trakčního vedení vyjely zachraňovat nepohyblivé elektrické vlaky. Po více než šestnácti letech od rozdělení státních železnic na dopravce České dráhy a správce kolejí tak bude SŽDC zřejmě mít k dispozici lokomotivy i s personálem. Pronajme si je od některého z železničních dopravců.

Fotogalerie

V současnosti správa železnic dokončuje návrh dohody, se kterou se plánuje obrátit na vybraného dopravce. „Každopádně to bude formou pronájmu jak hnacích vozidel, tak personálu,“ řekl MF DNES mluvčí správy železnic Marek Illiaš. Kolik vozidel a strojvedoucích si správce kolejí nakonec pronajme, podle něj vzejde až z následných jednání s vybranou společností.

Při nedávných problémech s ledovkou pomáhaly osobním dopravcům lokomotivy nákladní dcery Českých drah ČD Cargo. „Na mimořádnosti v důsledku ledovkové kalamity druhého a třetího prosince roku 2018 poskytlo ČD Cargo v lokalitě Česká Třebová SŽDC celkem šest hnacích vozidel a deset strojvedoucích,“ řekl MF DNES výkonný ředitel nákladního dopravce Tomáš Tóth.

Postrky pro náklad

Podobnou flotilu tentokráte elektrických lokomotiv plánuje SŽDC pronajmout i pro potřeby nákladních dopravců při průjezdu tratí z Brna do Prahy přes  Havlíčkův Brod. S nimi nyní projednává, kolik lokomotiv a na jak dlouhou dobu pronajmout. V ideálním případě by státní lokomotivy mohly začít nákladním vlakům pomáhat zdolávat hornatější havlíčkobrodskou trať od konce letošního roku. Kromě vhodného počtu lokomotiv dohodu komplikuje i maximální délka nákladních vlaků, kterou limituje rozměr odstavných kolejí ve stanicích. Podle státního provozovatele železnic by neměla překročit 530 metrů, což je ale o 200 metrů kratší než mají vlaky projíždějící přes Třebovou.

Podle výkonného ředitele sdružení nákladních dopravců Žesnad. CZ Oldřicha Sládka může omezení délky způsobit, že se přesměrování nákladní dopravy nebude ekonomicky vyplácet. Vozit náklad přes tuto trať se ale nevyplácí už nyní. „I kdyby SŽDC nabídla dopravní cestu zadarmo, náklady na druhou lokomotivu a strojvedoucího budou vyšší než průjezd přes Pardubice a Českou Třebovou,“ uvedl Sládek. Dopravci proto už druhým rokem usilují o to, aby provoz postrkových lokomotiv po dobu rekonstrukce hlavní tranzitní trasy platil stát.

I na této trase ale budou mít nákladní vlaky problém vtěsnat se mezi osobní vlaky. Přestože je v současnosti trať přes Havlíčkův Brod výrazně méně využívaná než severní trasa přes Českou Třebovou, po roce 2020 se na ní kvůli plánovaným výlukám severní trasy přesune významná část osobní dálkové dopravy mezi Prahou a Brnem.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Mezi Českem a Ruskem se bude létat bez omezení. Zatím do konce léta

Letoun Suchoj SSJ-100 společnosti Aeroflot (30. dubna 2019)

Přímé letecké spojení mezi Českem a Ruskem bude do konce léta fungovat bez omezení. Dohodla se na tom ministerstva...

Snaha o navrácení důvěry. Z nových boeingů pro Ryanair zmizel nápis MAX

Boeing 737 MAX v barvách Ryanair.

Vlnu spekulací vyvolaly fotografie, které byly zveřejněny na twitterovém účtu Woodys Aeroimage, jehož vlastník sleduje...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz