Ledovka brzdí české koleje. SŽDC si najme dieselové vlaky pro vyprošťování

  1:00aktualizováno  1:00
Správce železnic si pronajme dieselové lokomotivy. Měly by pomáhat elektrickým vlakům, které nezvládly zimní počasí a uvízly na trati. Při nedávných problémech s ledovkou pomáhaly osobním dopravcům lokomotivy nákladní dcery Českých drah ČD Cargo. Jenže než dojely na místo a problém vyřešily, železniční doprava v postižených úsecích stála.

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Začátkem loňského prosince ochromila železniční dopravu na hlavní trase z Čech na Moravu ledovka. Kvůli námraze na trolejích v okolí České Třebové zůstaly vlaky poháněné elektrickými lokomotivami v řadě případů stát i několik hodin, než je dorazily vyprostit dieselové stroje. Podobný problém způsobený strženými elektrickými dráty zastavil o dva týdny dříve vlaky vyjíždějící z pražského hlavního nádraží a o den později podobná nehoda vyřadila téměř na celý den elektrický provoz na pražském Masarykově nádraží. Problémy tak podle SŽDC vyřeší pronájem.

Státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce podobné situaci předejít pořízením dieselových lokomotiv i se strojvedoucími, kteří by v případě poruchy trakčního vedení vyjely zachraňovat nepohyblivé elektrické vlaky. Po více než šestnácti letech od rozdělení státních železnic na dopravce České dráhy a správce kolejí tak bude SŽDC zřejmě mít k dispozici lokomotivy i s personálem. Pronajme si je od některého z železničních dopravců.

Fotogalerie

V současnosti správa železnic dokončuje návrh dohody, se kterou se plánuje obrátit na vybraného dopravce. „Každopádně to bude formou pronájmu jak hnacích vozidel, tak personálu,“ řekl MF DNES mluvčí správy železnic Marek Illiaš. Kolik vozidel a strojvedoucích si správce kolejí nakonec pronajme, podle něj vzejde až z následných jednání s vybranou společností.

Při nedávných problémech s ledovkou pomáhaly osobním dopravcům lokomotivy nákladní dcery Českých drah ČD Cargo. „Na mimořádnosti v důsledku ledovkové kalamity druhého a třetího prosince roku 2018 poskytlo ČD Cargo v lokalitě Česká Třebová SŽDC celkem šest hnacích vozidel a deset strojvedoucích,“ řekl MF DNES výkonný ředitel nákladního dopravce Tomáš Tóth.

Postrky pro náklad

Podobnou flotilu tentokráte elektrických lokomotiv plánuje SŽDC pronajmout i pro potřeby nákladních dopravců při průjezdu tratí z Brna do Prahy přes  Havlíčkův Brod. S nimi nyní projednává, kolik lokomotiv a na jak dlouhou dobu pronajmout. V ideálním případě by státní lokomotivy mohly začít nákladním vlakům pomáhat zdolávat hornatější havlíčkobrodskou trať od konce letošního roku. Kromě vhodného počtu lokomotiv dohodu komplikuje i maximální délka nákladních vlaků, kterou limituje rozměr odstavných kolejí ve stanicích. Podle státního provozovatele železnic by neměla překročit 530 metrů, což je ale o 200 metrů kratší než mají vlaky projíždějící přes Třebovou.

Podle výkonného ředitele sdružení nákladních dopravců Žesnad. CZ Oldřicha Sládka může omezení délky způsobit, že se přesměrování nákladní dopravy nebude ekonomicky vyplácet. Vozit náklad přes tuto trať se ale nevyplácí už nyní. „I kdyby SŽDC nabídla dopravní cestu zadarmo, náklady na druhou lokomotivu a strojvedoucího budou vyšší než průjezd přes Pardubice a Českou Třebovou,“ uvedl Sládek. Dopravci proto už druhým rokem usilují o to, aby provoz postrkových lokomotiv po dobu rekonstrukce hlavní tranzitní trasy platil stát.

I na této trase ale budou mít nákladní vlaky problém vtěsnat se mezi osobní vlaky. Přestože je v současnosti trať přes Havlíčkův Brod výrazně méně využívaná než severní trasa přes Českou Třebovou, po roce 2020 se na ní kvůli plánovaným výlukám severní trasy přesune významná část osobní dálkové dopravy mezi Prahou a Brnem.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Najdete na iDNES.cz