Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

  • 461
České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu korunu, jízdenka na stokilometrovou vzdálenost vyjde dráže o čtyři koruny. Zvýšení cen o 2,5 procenta má podle dopravce pokrýt inflaci.

Cenu jízdenek dopravce upravoval i před rokem, kdy kilometrové jízdné zdražilo o dvě procenta. Poslední velkou úpravou cen státem vlastněného dopravce bylo zrušení levnějších včasných jízdenek, které od poloviny letošního září nahradil takzvanou superakční jízdenkou. Ta se ale na rozdíl od ukončené slevové akce váže pouze na konkrétní vlak.

Výhodnější mají být od 9. prosince naopak traťové jízdenky pro cestující, kteří vlak využívají pravidelně například pro dojíždění do práce. Platnost těchto jízdenek se od nového řádu rozšíří ze stávajících 120 kilometrů na tratě do vzdálenosti 150 kilometrů. 

Například pro 143 kilometrů dlouhou cestu mezi Prahou a Chocní si mohou nově cestující koupit traťovou jízdenku za 5880 korun měsíčně. Při 20 pracovních dnech pak podle ČD vyjde jedna cesta na 147 korun.

Dále dráhy rozšíří seznam tratí, na kterých bude platit čtvrtinová sleva bez povinnosti mít jakoukoliv zákaznickou kartu.

Rychleji v Plzni a povinné místenky

Kromě dražších jízdenek čekají cestující od prosince i další změny v železniční dopravě. Kvůli otevření Ejpovických tunelů se zrychlí dojezdové časy do Plzně, Klatov, Domažlic nebo do německého Mnichova o deset minut. Z pražského na plzeňské hlavní nádraží tak cesta vlakem od nového jízdního řádu potrvá hodinu a 14 minut.

Návrat sedmé  soupravy pendolina poškozené při železničním neštěstí ve Studénce do pravidelného provozu pak Českým drahám umožní vrátit na trasu mezi Prahou a Ostravou dvouhodinový interval vlaků SC Pendolino. Zvýší se rovněž počet expresů do Varšavy, Krakova, Žiliny, nebo Opavy.

Od začátku příštího roku rovněž dopravce zvažuje, že na trase z Prahy do Ostravy zavede povinné místenky. Ty doposud musí mít cestující povinně jen ve spojích vedených pendoliny.  Podle náměstka pro osobní dopravu Michala Štěpána ještě na začátek jízdního řádu povinné místenky v expresech do Ostravy nebudou. Pokud se vedení drah se ale do konce roku rozhodne, může tato povinnost platit od začátku února, nebo března.

V současnosti si místenku na konkrétní vlak pořizuje zhruba jen pětina všech cestujících. Dopravce proto plánuje spustit informační kampaň, která by cestující naučila rezervaci sedadla častěji využívat. Důvodem je podle Štěpána možnost efektivně plánovat nasazení zálohových vozidel v případě zvýšeného zájmu o cestování. Není totiž výjimkou, že vlaky, které nakonec vyjedou přeplněné, jsou ještě den před odjezdem v rezervačním systému obsazené jen ze 40 procent. Připojovat dodatečné vozy podle aktuální obsazenosti těsně před odjezdem vlaku ale není bez zpoždění odjezdu možné.