Vyfoťte stavbu, která vznikla díky podpoře z EU, a ministerstvo dopravy vám pošle autoatlas. Na snímku most přes železniční trať v Cerhenicích.

Vyfoťte stavbu, která vznikla díky podpoře z EU, a ministerstvo dopravy vám pošle autoatlas. Na snímku most přes železniční trať v Cerhenicích. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Za fotku stavby dotované z EU rozdává ministerstvo dopravy autoatlasy

  • 92
Stát se rozhodl netradičním způsobem splnit nařízení o tom, že část peněz z evropských fondů musí jít i na jejich propagaci. Když pošlete na ministerstvo dopravy fotografii jedné ze sto padesáti silničních či železničních staveb, které se u nás v posledních letech postavily za peníze z Bruselu, přijde vám zpátky reklamní autoatlas.

Ministerstvo dopravy se pouští do velmi netradiční akce, jíž chce zpropagovat jeden z evropských fondů, na který by řada úředníků kvůli potížím s čerpáním peněz možná raději zapomněla.

Pokud chcete nový autoatlas, stačí v podstatě vyfotit některou ze staveb, která u nás vznikla z peněz Operačního programu doprava (OPD) a poslat snímek ministerstvu: kvalitu či kompozici stát neřeší, i když rozdávací akci nazývá fotosoutěží. Za každou zaslanou fotku máte nárok na autoatlas v měřítku 1:200 000, pochopitelně s logem OPD.

Stát takto rozdává poslední várku autoatlasů, jež si nechal vyrobit v roce 2011. Podle Zdeňka Neusara z tiskového oddělení ministerstva šlo o deset tisíc výtisků za 737 tisíc korun, jeden tedy za necelých 74 korun. Na úřadu jich zůstalo ještě posledních tisíc. Ty stát rozdá lidem, kteří pošlou fotky staveb. Autoři snímků musí jen dát souhlas, že mohou být využity k dalším propagačním účelům.

"Zvolili jsme formu fotosoutěže, která veřejnost přiměje více si všímat projektů nacházejících se v jejím okolí," vysvětlil Neusar. Už v minulosti stát atlasy rozdával, například ve vědomostní soutěži.

Propagace OPD je povinná

Podle Neusara nemají autoatlasy sloužit jen k použití pro motoristy. "Informují taktéž širokou veřejnost o realizovaných projektech operačního programu a za tímto účelem byly taktéž vyráběny. V autoatlase je úvodní sekce s informacemi a fotografiemi 70 projektů OPD, které se nacházejí po celém území České republiky," upřesnil Neusar. Podle něj má publikace zvýšit povědomí široké veřejnosti o činnosti OPD.

Program se však dostal do povědomí veřejnosti už i jinak: audity Evropského účetního dvora a Evropské komise odhalily řadu nedostatků v čerpání peněz z tohoto programu, kvůli kterým Brusel pokrátil výši příspěvků. Symbolem "úspěšného" projektu se stal hlavně zvedací most v Kolíně, na který nakonec Brusel namísto očekávané téměř miliardy korun nedal ani korunu.

Stát musí podobné atlasy a jiné propagační předměty vytvářet, je to jednou z podmínek Bruselu, aby část prostředků šla i na povinnou propagaci fondu. Na publicitu fondu je tak nutné věnovat 0,03 procenta z celkového rozpočtu OPD ve výši zhruba 150 miliard korun, tedy kolem 45 milionů. Vše neplatí Brusel: patnáct procent nákladů musí zaplatit stát ze svého rozpočtu.

Ministerstvo už proto například v minulosti zadávalo reklamu v novinách či rádiích. Za peníze z OPD se vydávají i knížky o historii a vývoji dopravy nebo se pořizují reflexní vesty s logem OPD, část peněz na reklamu také míří do vlaků po celé republice, kde se představují v reklamních rámečcích vybrané projekty.