ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Největší problém železnice. Přebíráme vadné vlaky, stěžují si strojvedoucí

  • 15
Vlaky s drobnými závadami, které ruší koncentraci strojvedoucích. To byl nejčastější problém, na který si v rámci dotazníkového šetření stěžovalo téměř 60 procent strojvedoucích. S takovýmito komplikacemi se strojvedoucí musí potýkat i několikrát za měsíc.

„Jsou to závady menšího rázu, které ale mohou způsobit nejistotu strojvedoucích. Jde třeba o poruchu klimatizace. To není jen problém zhoršení podmínek pro cestující. Strojvedoucí i technici toto musí řešit,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Dotazníkové šetření zpracovalo pro ministerstvo dopravy během prázdninových měsíců bezmála dva a půl tisíce strojvedoucích, tedy čtvrtina všech, kteří v Česku jezdí. Podle ministra Kupky se úřad na strojvedoucí obrátil poté, co českou železnici postihla série dopravních nehod.

Strojvedoucí si kromě vad na vozidlech stěžovali na problémy s dopravní cestou (44 procent), zbytečně obsáhlé předpisy 53 procent, nebo nevhodné zázemí v ubytovnách, kde mají zázemí pro odpočinek 37,6 procenta.

Odměny šéfa železnic budou závislé na zvládání výluk a délce zpoždění

Problémy s vozovým parkem bude podle Kupky ve větší míře řešit Drážní úřad, který má v Česku prevenci na železnici na starost. Rovněž Odbor dopravy na ministerstvu bude více kontrolovat plnění smluv dopravců s objednateli. Podle Kupky jsou problémy napříč dopravci. Řada potíží jde ale i za opravárenskými firmami.

„Vysoké procento závad na vozidlech bylo pro nás nepříjemným překvapením,“ uvedl generální ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle něj bude nyní úřad daleko přísnější. Pokud nebudou mít dopravci vozidla v pořádku, mohou sankce vést k odebrání certifikátu nutného pro provoz vozidla.

O zvýšení bezpečnosti provozu na železnici se intenzivně začalo mluvit zejména po tragické nehodě pendolina na přejezdu ve Studénce, kdy jako priorit bylo určeno zvýšení kvality zabezpečení přejezdů.

21. října 2021

Po další závažné nehodě v Perninku se naopak začalo mluvit o podmínkách práce strojvedoucích. Ministerstvo dopravy poté zavedlo systém, který kontroluje, jak dlouho strojvedoucí řídí a zda dodržují povinné přestávky a zda po práci nechodí pracovat ještě k jinému dopravci.

Takzvaný MLS, tedy monitoring licence strojvedoucího v Česku funguje sedm měsíců. Za tuto dobu podle Koláře odhalil pouze čtyři případy překročení doby řízení. „Čekali jsme, že případů bude víc,“ připustil Kolář.